Behöver byta ut lampsladden till en längre då förra ägaren kapade den väldigt kort. Hur får jag ut själva lampsockeln ur armaturen? Någon som vet 😅🙏🏻
Medlem
· Västernorrland
· 10 924 inlägg
Finns gott om dylikt som är "engångs".......allt går inte att skruva isär.
Det är troligen snäppfästen i dom avlånga hålen, detta för att inte gängdelen ska kunna snurra och lossna vid byte av ljuskälla, som är rätt vanligt. Själva hållaren tryckes ner och fastnar. Lite luriga att peta undan, men går. Lys ner med ftcklampa så kanske du kan se hur det ser ut nertill.
Tack! 🙏🏻J jonaserik skrev:
J jonaserik skrev:
Moderator
· Stockholm
· 52 582 inlägg
jag har begränsad erfarenhet av sådana lamphållare. Men prova att trycka med en skruvmejsel rakt in i de rektangulära hålen. Och skruva samtdigt. Kan vara nödvändigt att trycka samtidigt i båda hålen (man behöver typ 4 armar). Men det skulle kunna fungera med två mejslar mellan bordsskivan ovch lampan samtidigt som du försöker skruva isär den.
Det brukar finnas hakar som skall förhindra att den skruvas isär av olyckshändelse,
Hur ser den ut på översidan? Går det att få loss lamphållaren från armaturen?
Det brukar finnas hakar som skall förhindra att den skruvas isär av olyckshändelse,
Hur ser den ut på översidan? Går det att få loss lamphållaren från armaturen?
Moderator
· Stockholm
· 52 582 inlägg
I så fall var mitt förslag fel. På den modellen skall man bända flärparna utåt i de rektangulära hålen. Och inte skruva samtidigt som jag skrev.
Har inte råkat ut öfr den modellen.
Men hur sitter den fast i armaturen. Det borde sitta en hylsa och mutter av plast. På översidan.
Har inte råkat ut öfr den modellen.
Men hur sitter den fast i armaturen. Det borde sitta en hylsa och mutter av plast. På översidan.
Liknande trådar
-
Hur ska denna 70-talsbelysning bytas ut?
Belysning -
Hur byta denna gamla låskista till en ny med wc-vred?
Fönster & Dörrar -
Vad bör man byta denna papp mot i yttervägg? Vindpapp i yttervägg.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur ska man byta ut lampan eller hela denna LED-puck?
Belysning -
Hur ser den andra delen ut av denna lampsladd?
Belysning