Nathalie Stjärnfeldt
Behöver byta ut lampsladden till en längre då förra ägaren kapade den väldigt kort. Hur får jag ut själva lampsockeln ur armaturen? Någon som vet 😅🙏🏻

• Närbild på en lampsockel inuti en lampstomme med tygöverdrag, hand håller i armaturen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lampsockel i närbild, omgiven av vit lampskärm, där användaren undrar hur den ska lossas från armaturen.
    Skapa konto

• Gilla
Larhol
  • Laddar…
Nathalie Stjärnfeldt
E etompau skrev:
[media]
Tack! Den går dock inte att skruva, botten sitter liksom fast

Finns gott om dylikt som är "engångs".......allt går inte att skruva isär.

Det är troligen snäppfästen i dom avlånga hålen, detta för att inte gängdelen ska kunna snurra och lossna vid byte av ljuskälla, som är rätt vanligt. Själva hållaren tryckes ner och fastnar. Lite luriga att peta undan, men går. Lys ner med ftcklampa så kanske du kan se hur det ser ut nertill.

Nathalie Stjärnfeldt
J jonaserik skrev:
Det är troligen snäppfästen i dom avlånga hålen, detta för att inte gängdelen ska kunna snurra och lossna vid byte av ljuskälla, som är rätt vanligt. Själva hållaren tryckes ner och fastnar. Lite luriga att peta undan, men går. Lys ner med ftcklampa så kanske du kan se hur det ser ut nertill.
Tack! 🙏🏻

Nathalie Stjärnfeldt
J jonaserik skrev:

Nathalie Stjärnfeldt
E etompau skrev:
Förläng kabeln med en ledningsskarv och en ny bit SKX-kabel/sladdställ.

[länk]
Tack! Det är ju ett alternativ, frågan är om ledningsskarven klarar vikten av lampan på ca 2-2,5 kg 😅

jag har begränsad erfarenhet av sådana lamphållare. Men prova att trycka med en skruvmejsel rakt in i de rektangulära hålen. Och skruva samtdigt. Kan vara nödvändigt att trycka samtidigt i båda hålen (man behöver typ 4 armar). Men det skulle kunna fungera med två mejslar mellan bordsskivan ovch lampan samtidigt som du försöker skruva isär den.

Det brukar finnas hakar som skall förhindra att den skruvas isär av olyckshändelse,

Hur ser den ut på översidan? Går det att få loss lamphållaren från armaturen?

Högst troligt är det följande lampsockel,
Vit lampsockel i delar med CE-märkning.
Skapa konto

I så fall var mitt förslag fel. På den modellen skall man bända flärparna utåt i de rektangulära hålen. Och inte skruva samtidigt som jag skrev.

Har inte råkat ut öfr den modellen.

Men hur sitter den fast i armaturen. Det borde sitta en hylsa och mutter av plast. På översidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.