Lampan, en 78mm R7 halogenlampa i vår takfläkt har gett upp. Den används så lite och sällan att jag lika gärna kan byta till en halogen som LED även om så gott som allt anat i huset är LED. Problemet är dock att jag inte ser hur jag ska få bort (och sedan sätta dit den nya) lampan.

Lampan går att snurra i hållaren men det verkar inte föra mig närmare till att få bort den, inte heller att trycka eller dra åt något håll.

Inte kan det väl vara så att man måste demontera den grå hållaren för att byta lampan?

• R7 halogenlampa i takfläkt hållare med reflekterande yta och skruvar, märkning "R7s 220-240V MAX 100W".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Normalt är ena sidan av hållaren fjäderbelastad så man trycker åt det hållet som fjädern är så lossar andra sidan.

D Dilato skrev:
Normalt är ena sidan av hållaren fjäderbelastad så man trycker åt det hållet som fjädern är så lossar andra sidan.
Prövade så tidigare men den rörde sig för lite för att jag skulle kunna få ut lampan. Men det låter som det måste vara så, jag får pröva igen när det blir ljust.

T tommypeters skrev:
Prövade så tidigare men den rörde sig för lite för att jag skulle kunna få ut lampan. Men det låter som det måste vara så, jag får pröva igen när det blir ljust.
Det kan vara så att man får dra hyffsat hårt och det är knappt någon marginal, men det ska gå.

D Dilato skrev:
Det kan vara så att man får dra hyffsat hårt och det är knappt någon marginal, men det ska gå.
Ja, fungerade med "relativt mycket våld" - inte direkt det man vill pröva direkt när man håller i ett glasrör.

Tack.

Nu när jag köpt en ny lampa och märker att medan det gick att ta bort den gamla lampan med våld så lyckas jag inte få dit den nya på plats... :(

Om jag sätter ena änden mot fjädern/stiftet och trycker så kommer lampan in i hållaren, men att få den på det andra stiftet (som också fjädrar) verkar knappt möjligt då man inte kommer åt att trycka in det stiftet. Det är ju extra svårt när det rör sig om en takfläkt.

Fick dit lampan till slut mha en skruvmejsel, ficklampa i munnen samt en dos tålamod :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.