385 läst · 7 svar
385 läst
7 svar
Hur byta dörrlås
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Det beror på vad för kista som satt där innan, men det finns ju en hel del olika kodlås att välja mellan, både fristående (som frikopplar handtaget) och som kan användas med valfri passande kista, sedan finns yale doorman, och massa andra varianter.
Så utgå vad för kista som satt där innan. Att kisthålet är för stort för, jag antar yale doorman säger mig att det säkert är en riktigt gammal ytterdörr, en sån med tillhållarlås + handtag typ?
Så utgå vad för kista som satt där innan. Att kisthålet är för stort för, jag antar yale doorman säger mig att det säkert är en riktigt gammal ytterdörr, en sån med tillhållarlås + handtag typ?
Även om TS inte fortsätter skulle jag gärna höra mer om detta. Ska snart byta i en gammal trädörr hos föräldrarna. Att befintliga hål sitter lite fel etc förstår jag hur jag kan hantera, men finns det en risk att nya (yale) kistan är för smal också? Det sitter ett gammalt assalås som jag inte har nummer på just nu. 70-tal.
Med ett assa låshus så behöver du inte vara orolig så länge det inte har annat dorndjup än standard alltså 50mm och den lilla ändring som kan krävas mellan OSYM och SYM låshus.MathiasS skrev:Även om TS inte fortsätter skulle jag gärna höra mer om detta. Ska snart byta i en gammal trädörr hos föräldrarna. Att befintliga hål sitter lite fel etc förstår jag hur jag kan hantera, men finns det en risk att nya (yale) kistan är för smal också? Det sitter ett gammalt assalås som jag inte har nummer på just nu. 70-tal.
Hålen bör vara rätt men kan ibland behöva tas upp lite eller bredda för låshuset om det ska bytas och då kanske det krävs att ett nytt slutbleck fälls in.
Den vanligaste orsaken jag ser till att det inte passar är att kunden inhandlat/importera en lösning från internet som inte är avsedd för svensk standard.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Elektroniktokig
· LAT: 57.76145780 LON: 12.06116821
· 755 inlägg
Förstår, men om du vet vilken låskista som satt där innan (bäst vore ett foto), så kan man hitta ett kodlås som passar din dörr.8 801030 skrev:
Yale Doorman kanske inte passar, men finns liksom tusentals olika varianter, och det finns t.om. varianter som kan användas med "valfri kista" så man kan få något som passar i dörren.
Produkter som diskuteras i tråden