Är det svårt att byta denna rörkrök själv? (BILDEN TILL HÖGER ) Det borde bara vara att stänga av vattnet och först vrida runt det vertikala röret med en rörtång tills den lossnar och sedan skruva av kröken samt byta mot en ny? Röret som går ut från kröken är 32 mm. Gamla galvade järnrör använder man väl inte längre så vad är bäst att byta till?

(Skall sedan dra nya rör till badrummet om det inte är för svårt så jag kan ju passa på att koppla in en förgrening när jag ändå håller på)

• friskror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1010144rostror.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
C
Ungefär som du beskriver det. Finns visst galvade järnrör om man vill ha lika som det var innan.

Dock ställer jag mig skeptiskt till ditt "bara", jag hade mycket stora probelm att dela dylika järnrör, ca 30 år gamla, med en rörtång modell 80cm lång, satt som satan.

Ja, det skulle inte förvåna mig ett dugg om även detta blir jobbigt. Men det är väl lika bra att byta till kopparrör. Finns väl kopplingar som man liksom klämmer fast genom att dra runt en muttersom nyper åt runt röret?

Verkar inte så kul att ta ett galvat järnrör som man dessutom skall spåra en nya gänga och kräng och ha sig?

T&H skrev:
Är det svårt att byta denna rörkrök själv? (BILDEN TILL HÖGER ) ... först vrida runt det vertikala röret med en rörtång tills den lossnar och sedan skruva av kröken
Ska du inte börja med att ta loss böjen från mätaren?

bigsnucke skrev:
Ska du inte börja med att ta loss böjen från mätaren?
ja, dumt uttryckt av mig. Ta loss kröken från avstängningskranen först!

Skarva i en bit koppar i ett galvsystem rekommenderas inte, efterföljande galv kommer att rosta i expressfart. Ersätt galv med galv om du inte byter rubbet.
För att få bort den rostiga kröken så lossa vid mätaren, gänga av kranen från kröken, gänga av kröken från det vertikala röret. Sitter den som f-n så kan du snitta den med bågfil (eller vinkelslip om omgivningen tillåter) över gängorna så kommer den. Lina upp gängorna, dit med en ny krök+resten.

Som fotografen säger inte in med koppar i galvsystemet, utan byt till en ny böj om du nu ska repa öht.
Problemet som jag ser är att när det väl börjat läcka så här så kommer nästa läcka och nästa snabbt. Så det bästa är att byta ut alltihop det galvade (livslängd galvat 40-50 år)

Livslängden på galv verkar variera, mina från -37 är kanonfriska men jag har hjälpt folk att riva sånt från 60-talet som varit sopslut...

En bidragande orsak till livslängden är vilken kvalité man har på vattnet.

Fotografen skrev:
Skarva i en bit koppar i ett galvsystem rekommenderas inte, efterföljande galv kommer att rosta i expressfart. Ersätt galv med galv om du inte byter rubbet.
För att få bort den rostiga kröken så lossa vid mätaren, gänga av kranen från kröken, gänga av kröken från det vertikala röret. Sitter den som f-n så kan du snitta den med bågfil (eller vinkelslip om omgivningen tillåter) över gängorna så kommer den. Lina upp gängorna, dit med en ny krök+resten.
Konstigt för,det är ju redan blandade rör längre upp i badrummet. , och ägaren innan måste ju haft det så minst 25 år.

kan jag sätta dit platsrör istället?

koppar->galv går inte, däremot galv->koppar som du själv har. Om du fäller in en bit kopparrör på en galvledning så blir det galv->koppar->galv =galvaniska strömningar och då går det fort. Angående livslängden så beror det på vattenkvaliteten som nämnts snittet är dock 40-50 år som sagt. Plaströr visst det funkar men kan vara lite svårt kanske o få ihop att. Min rek är byt ut alla galvrör detta är något du måste göra inom kort iaf.

rogge_vvs skrev:
koppar->galv går inte, däremot galv->koppar som du själv har. Om du fäller in en bit kopparrör på en galvledning så blir det galv->koppar->galv =galvaniska strömningar och då går det fort. Angående livslängden så beror det på vattenkvaliteten som nämnts snittet är dock 40-50 år som sagt. Plaströr visst det funkar men kan vara lite svårt kanske o få ihop att. Min rek är byt ut alla galvrör detta är något du måste göra inom kort iaf.
Javisst, det är galv ->koppar i tappatnet precis som du säger. För varmvattenrören är det koppar hela vägen.

Men hur kommer järnrören till elementen att må med tiden, för där är det ju koppar ut från Eco-elen ----> järnrör till elementen --->cirkulation tillbaka in i elpannan där det är koppar? Eller blir det skillnad om vattnet är uppärmt? Antar att det har att gör med att man får en spontan anod och en katod på fel ställen.

Redigerat:
Stängde av och på vattnet för att byta den men tyvärr hade jag köpt fel dimenssion. :p

Men nu är det jättedåligt tryck i blandaren i köket och badrummet. :( Dock normalt tryck i det tjockare röret i tvättstugan. Vad kan ha hänt. Kommit in rostflagor i de mindre ledningarna? kan det i så fall åkt in i blandaren och förstört dem? Sitter det något skyddsnät i ingångshållet till blandarna?

Rengör silen i utloppet, där brukar det samlas rost.
Silar på ingången är det, av nån konstig anledning, oftast bara på dusch och badkarsblandare.

Immobil skrev:
Rengör silen i utloppet, där brukar det samlas rost.
Silar på ingången är det, av nån konstig anledning, oftast bara på dusch och badkarsblandare.
Aha, tackar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.