7 141 läst · 5 svar
7k läst
5 svar
Hur bygger man en upphöjd diskmaskin?
Alla de diskmaskiner för inbyggnad som jag tittat på har varit 60cm(eller ungefär 59,6) breda. Alltså så att de passar istället för ett 60 skåp.
Om man som jag vill höja upp diskmaskinen så funderade jag på att sätta den i ett högskåp, eller hur gör man?
Om man som jag vill höja upp diskmaskinen så funderade jag på att sätta den i ett högskåp, eller hur gör man?
En lösning jag sett är att placera ett överskåp för kyl/frys under diskmaskinen.
Ben/sockel som till normala bänkskåp
Överskåp till kyl/frys
Diskmaskinen ovanpå överskåpet
Du kommer också behöva någon form av täckskiva mellan bänkskåp före/efter diskmaskin och diskmaskinen
Ben/sockel som till normala bänkskåp
Överskåp till kyl/frys
Diskmaskinen ovanpå överskåpet
Du kommer också behöva någon form av täckskiva mellan bänkskåp före/efter diskmaskin och diskmaskinen
Du får nog inte in den i ett skåp, tänk på att stommen i ditt skåp är byggd av ca 20 mm spån så innermåttet är ju någonstans runt 55-56 cmlordmetroid skrev:
Sent from my LT22i using Byggahus
Jag gjorde som ovan, men styvade upp skåpet och sockeln/benen mer än original. Täckskivorna blev de vanliga man har vid skåpslut. Ovanpå diskmaskinen har jag en bit bänkskiva och sedan ställde jag mikron lös ovanpå.jtl skrev:
En avväxlingsbalk för taket gör att jag inte kan ha något riktigt överskåp där.
Japp! Köper man Vedum kök så är lösningen precis sådan. Lådan under diskmaskinen har en förhöjd front som täcker sockeln på maskinen och går ända upp till luckan på maskinen.jtl skrev:
Sent from my MB526