I huset, byggt på 70-talet, så valde man vid bygget att ha ohyvlad!! spontad panel som innertak i samtliga rum.
Med åren har vissa rum fått lite vit färg påslabbat och hallen + gillestugan har blivit smakfullt betsat i husets övriga färgtema (4 nyanser av brunt)
Jag planerar att riva en vägg till det som tidigare var pannrum/förråd och smälla upp en ny på ungefär samma ställe, fast rakare... När jag ändå är i farten så tänkte jag att i den delen sätta upp någon form av gipstak (eller vad som nu är lämpligt)
Det känns som ett lämpligt ställe att börja på istället för hallen
Ett problem är att nuvarande innertak är spikat direkt i reglarna, dvs det saknas glespanel.
enklast är ju kanske att bara smälla upp gips över nuvarande. Dock vill jag samtidigt flytta runt lite på el, förbereda dragning av nätverk och få lite koll på hur diverse rör mm mår där under. Således måste nuvarande ner, i vart fall delvis
De lösningar jag funderar på är antingen "vanlig" glespanel (28 x 70) eller sekundärreglar i stål. Oavsett vilket så tappar jag ju en del av takhöjden på 230.
Sen måste ju den nya väggen sitta fast upptill med, normalt fäster man väl den i antingen en takregel som sitter rätt till eller i glespanelen (eller kortlingar?)
min plan så här långt är att ta ner taket inne i det här rummet och spara så mycket som möjligt i angränsande rum.
Sen smälla upp innerväggen så den är "färdig" på ena sidan och sedan ta det därifrån
frågan är bara vad som är den "rätta" lösningen