Tänkte montera överskåp med 35 cm djup på vänstra väggen. Tyvärr slutar skåpets framkant mitt i ventilationen.

Vill helst inte montera dem på väggen med imkanal.

• Ventilation med öppen lucka på vit vägg, under ett stängt köksskåp, bredvid glödlampa och flaskor på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med "bygga in"?

Det måste alltid finnas en imkanal i ett kök.

Det måste alltid vara fri luftpassage till/genom imkanal.

En imkanal måste kunna besiktigas och rengöras.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vad menar du med "bygga in"?

Det måste alltid finnas en imkanal i ett kök.

Det måste alltid vara fri luftpassage till/genom imkanal.

En imkanal måste kunna besiktigas och rengöras.
Det blir inte så vackert om skåpet från vänstra väggen, bygger utåt och täcker bara halva ventilen. Av det skälet vill jag ha in det i skåpet. Jag vill alltså inte ta bort det. Man kan läsa att sotaren slutade med rensning 2004. Man kan dock köpa detta om man vill.

BirgitS
Som Dempa skriver så måste det finnas en fungerande imkanal i köket som tar hand om t.ex. den vattenånga som bildas när man kokar pasta. Annars kan vattenångan skada huset på sikt. Du får alltså inte ha imkanalen inne i ett skåp.

BirgitS BirgitS skrev:
Som Dempa skriver så måste det finnas en fungerande imkanal i köket som tar hand om t.ex. den vattenånga som bildas när man kokar pasta. Annars kan vattenångan skada huset på sikt. Du får alltså inte ha imkanalen inne i ett skåp.
Tack för svar. Vill inte ta bort, men inte heller vara utan vägg skåp på vänstra väggen. Kan ju regla upp bakom dem och på så sätt täcka ventilen. Såklart skall jag ha slang dit 😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.