Dagens mest udda tråd kanske :) Ska bygga en marsvinsbur (mer en hage) genom att lägga en bokhylla med ryggen nedåt. Ena långsidan ska jag sedan såga ut hål i för sätta in fönster så att marsvinen kan titta ut och inte få det så instängt.

Långsidan har måtten 120 x 40 cm och fönstren ska bli ca 30-60 cm lång och ca 30 cm höga.

Problemet, och det är här jag behöver er hjälp, är hur jag ska få till det snyggt. Att såga ut ett hål och sätta plexiskivan utanpå långsidan är ju ett sätt, men det blir ju inte speciellt snyggt, samma sak om jag sätter glasskivan på insidan. Snyggast vore ju därför att sätta plexiglaset mitt i utsågningen så att det ser infällt ut från både insidan och utsidan. Men jag letar efter en enkel och snygg lösning men går bet.

Finns det små nischer man kan köpa och fälla in, eller färdiga små fönster som har en ram som döljer ursågningen? Alla tips mottages tacksamt!

Kul idé. Ska den stå utomhus eller inomhus? För om du ska ha den ute lär den paja omgående om du inte först förbereder den för det.

Min idé kräver att du har en fräs ("handöverfräs"). Jag hade gjort enligt följande:

1. Såga ur hålen så som du vill ha dem, helst sänksåg om du har en men annars kan du bara borra ett hål i varje hörn och vara noggrann med en sticksåg. Gör hålet lite mindre än rutan, kanske 5mm mindre på både längd och bredd.

2. Fräs ur ett urtag runtom hålet, ca 2-3 mm större än rutan i både längd och bredd. Urtaget ska vara så precis så djupt att rutans utsida hamnar i liv med utsidan av bokhyllan. Dvs urtaget ska vara lite, liiite djupare än rutan är tjock.

3a. Om bokhyllan är av massivt trä så tar du ett avrundande fräsbits och drar ett varv runt hålet inifrån sett så slipper du en tråkig kant där, sedan slipa lite för hand så det ser runt och mjukt ut. Måla vid behov.

3b. Om bokyllan är av någon melaminbelagd skiva (det absolut vanligaste) så lämnar du den sågade kanten som den är och köper lämpligt kantband och sätter på de sågade ytorna, fäst enligt monteringsanvisning eller limma.

4. Limma fast plastskivan i urtaget du fräste på utsidan. Täck över glipan mellan rutan och hyllan med lämplig gullig list.

PS: de flesta varuhus säljer överhandsfräsar, men då stora, kraftfulla sladdade maskiner ELLER en mindre batteridriven. Vill man inte köpa in sig i eller redan har ett batterisystem som passar (t.ex Meec röda) så kan man beställa en mindre med sladd. Jag har denna och är mycket nöjd:https://www.amazon.se/Bosch-Profess...g-skiftnyckel/dp/B07PYFQDKV/ref=sr_1_1?sr=8-1

Redigerat:
Skulle göra det enkelt för mig och lägga nät eller glas mellan två skivor. Varför skall du ha glass blir bättre ventilation tex med putsnät.

T topmount skrev:
Skulle göra det enkelt för mig och lägga nät eller glas mellan två skivor. Varför skall du ha glass blir bättre ventilation tex med putsnät.
Jag är inte TS men kom igen nu, någon slags estetik får det väl ändå finnas? Hur snyggt kommer de lurviga små svinen tycka det är med putsnät liksom?

Ventilation löser TS såklart med ett enkelt lilleputt-FTX.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.