Jag ska hjälpa mina föräldrar att bygga nytt balkonggolv och balkongräcke till deras hus. Jag behöver hjälp hur jag ska fästa reglar och stolpar till räcket. Vill inte göra nån åverkan på plåten som ligger. Är det någon som gjort något liknande? Bifogar två bilder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Typ 300mm lång M16 bult, som du sätter i stolpen med bricka/mutter bakom och sedan fäster genomgående i bärlinan under taket med bricka/mutter på båda sidor.. Och två i varje stolpe. Bulten är alltså så lång att stolpen kommer utanför hängrännan. Gick det att förstå nu?
Gjorde liknande i somras
La 45×95 i samma riktning som falsarna som jag vägde av och satte ben på. Har lite lutning på dom så vattnet endå ska rinna från väggen.
Stolparna monterade jag med stolpskor som jag lackade vita för att smälta in med det vitmålade räcket.
Stolpskorna sitter med franskskruv i trall och regel
Tog cirka 1 dag att göra allt snickeri och 2 dagar förberedande med målning av allt virke på löpmeter och en halvdag för att måla alla kapytor
La 45×95 i samma riktning som falsarna som jag vägde av och satte ben på. Har lite lutning på dom så vattnet endå ska rinna från väggen.
Stolparna monterade jag med stolpskor som jag lackade vita för att smälta in med det vitmålade räcket.
Stolpskorna sitter med franskskruv i trall och regel
Tog cirka 1 dag att göra allt snickeri och 2 dagar förberedande med målning av allt virke på löpmeter och en halvdag för att måla alla kapytor
Jag tänker att jag först bygger trallen "flytande" på plåttaket. Gör fast den i väggen. Sedan bygger jag räcket på trallen. Stolparna fästs ordentligt in i väggen, samt stolpskor som fäster ner i trallen. Borde väl bli en tillräckligt stabil konstruktion?
Det brukar räcka att skruva en 45*70 på insidan av reglen som man lägger trallen på, utanpå denna ställer du sedan en 45*70 på regeln, skriva samman de två med vanlig skruv till en stolpe. Blir mycket stabilt!
Inne vid väggen behöver du fixa ett fäste, antingen till väggen eller ett stag ner i trallen för att det ska stå stadigt.
Inne vid väggen behöver du fixa ett fäste, antingen till väggen eller ett stag ner i trallen för att det ska stå stadigt.
Nej, inte om du frågar mig. Den ska hålla för alla tänkbara påfrestningar även om 10 år..Å Ådala skrev: