5 683 läst · 9 svar
6k läst
9 svar
Hur brukar återbetalningstiden för solpaneler räknas ut?
När jag på hemsidor till företag som monterar solceller fyller uppgifter om mitt hus brukar jag få en återbetalningstid på 9-12år.
Men oklart hur stor andel av den producerade elen de räknar med att jag själv använder kontra säljer.
Finns det någon info om hur de brukar räkna, t.ex. att de i regel räknar med att man använder all el själv?
Har ett "normalt" villatak och gissar att jag inte kommer använda all el som produceras på sommaren. Har ingen elbil eller pool.
Men oklart hur stor andel av den producerade elen de räknar med att jag själv använder kontra säljer.
Finns det någon info om hur de brukar räkna, t.ex. att de i regel räknar med att man använder all el själv?
Har ett "normalt" villatak och gissar att jag inte kommer använda all el som produceras på sommaren. Har ingen elbil eller pool.
Om för en beräkning på en återbetalningstid inte redovisar vad den baserar sig på, t.ex. pris för såld solström, skattereduktion(nu är den 0,60 kr/kWh för såld solström), andel egenförbrukning av egenproducerad solströmmen, ersättning för elcertifikat, nätnyttoersättning, ev. räntesats för lånad peng osv, saknar den helt värde. En sådan är alltså värdelös och inget att ägna någon uppmärksamhet. Man måste kunna följa hur återbetalningstiden har beräknats för att kunna bedöma om rimligt.
Att beräkningsgången inte redovisas, utan döljs, kan tyda på att det är frågan om en glädekalkyl som saknar förankring i verkligheten. En säljare vill ju sälja.
För ett normalt enfamiljshus som förbrukar 15000 kWh/år, och skaffar en solcellsanläggning som producerar 15000 kWh/år, så kan man uppskatta egenförbrukningen av egenproducerad solström till ca 25 %, dvs 4500 kWh/år.
Det finns forum för sådant, se
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
Att beräkningsgången inte redovisas, utan döljs, kan tyda på att det är frågan om en glädekalkyl som saknar förankring i verkligheten. En säljare vill ju sälja.
För ett normalt enfamiljshus som förbrukar 15000 kWh/år, och skaffar en solcellsanläggning som producerar 15000 kWh/år, så kan man uppskatta egenförbrukningen av egenproducerad solström till ca 25 %, dvs 4500 kWh/år.
http://solcellforum.18852.x6.nabble...ljshus-foto-m-m-klar-juni-2019-tp5016633.html
Redigerat:
Börja med att kolla hur mycket förbrukning du har från mars till september. Dela sen in förbrukningen till tiden du har sol på hela dit tak. Rimligen från kl 9-18 där har du hur mycket du rimligen kan få från solcellerna. Men tänk på att om du producerar 4kw men bara använder 1kw så blir 3 kw sålda...
Glöm inte att räkna med kostnaden för utbyte av växelriktare under denna period också samt ev optimerare.
Dom håller inte lika länge som panelerna och försämrar kalkylen ganska mycket.
Jag valde att blunda för det, men har samtidigt 10 års garanti på dom.
Dom håller inte lika länge som panelerna och försämrar kalkylen ganska mycket.
Jag valde att blunda för det, men har samtidigt 10 års garanti på dom.
Har du varken elbil eller poolSpabad kommer din egenanvändning att vara mindre än 50% på årsbasis.Blab601 skrev:När jag på hemsidor till företag som monterar solceller fyller uppgifter om mitt hus brukar jag få en återbetalningstid på 9-12år.
Det förlänger återbetalningstiden eftersom besparing av köpt el är värd ca 1,2 - 1,5 kr/kWh. Försåld solel är värd max 1 kr/kWh. Återbetalningstiden för dina förutsättningar bör alltså räkna med 40-50% egenanvändning el i offerten.
A Arnodt skrev:Om för en beräkning på en återbetalningstid inte redovisar vad den baserar sig på, t.ex. pris för såld solström, skattereduktion(nu är den 0,60 kr/kWh för såld solström), andel egenförbrukning av egenproducerad solströmmen, ersättning för elcertifikat, nätnyttoersättning, ev. räntesats för lånad peng osv, saknar den helt värde. En sådan är alltså värdelös och inget att ägna någon uppmärksamhet. Man måste kunna följa hur återbetalningstiden har beräknats för att kunna bedöma om rimligt.
[länk]
Med det elbehovet så bör man installera en mindre anläggning. Men det är naturligtvis helt avgörande när dessa 15 MWh behövs. Om huset värms upp med fjärrvärme och de 15 MWh används till en stor pool som värms upp maj-aug då blir matchningen med solceller mer eller mindre perfekt.
Jag har just beställt solceller och enl mitt eget excel ark får jag en ROI (återbetalningstid) på 13.3 år.
Då har jag räknat med att jag använder 1/3 och säljer 2/3, ett spot pris på 30öre med en 1% höjning av det per år, att jag får ut 900W/installerat 1000Wp , samt att behöva byta växelriktare en gång.
Ökar jag självanvändningen (vilket jag ser framför mig att jag kommer att göra, speciellt på sommarhalvåret ) eller att spotpriset ökar mer ön 1% / år ... då minskar ROI
Mao ganska stor sannolikhet att jag kommer ner till en ROI på 8-10 år
Då har jag räknat med att jag använder 1/3 och säljer 2/3, ett spot pris på 30öre med en 1% höjning av det per år, att jag får ut 900W/installerat 1000Wp , samt att behöva byta växelriktare en gång.
Ökar jag självanvändningen (vilket jag ser framför mig att jag kommer att göra, speciellt på sommarhalvåret ) eller att spotpriset ökar mer ön 1% / år ... då minskar ROI
Kalkylen verkar korrekt. Antalet soltimmar per år varierar en hel del, så det kommer skilja mellan kanske 800 kWh - 950 kWh per installerad kWp. Orten avgör ju också solinstrålningen, Visby är en bra plats för solcellerM MrDizzy skrev:Jag har just beställt solceller och enl mitt eget excel ark får jag en ROI (återbetalningstid) på 13.3 år.
Kalkylen verkar korrekt. Antalet soltimmar per år varierar en hel del, så det kommer skilja mellan kanske 800 kWh - 950 kWh per installerad kWp. Orten avgör ju också solinstrålningen, Visby är en bra plats för solcellerM MrDizzy skrev:Jag har just beställt solceller och enl mitt eget excel ark får jag en ROI (återbetalningstid) på 13.3 år.
En liten parameter som jag tycker man kan ha med sig när man funderar på sådant här, är vad det gör med husvärdet. Dvs det kommer stiga samma sekund som du tar kostnaden, kanske mer än kostnaden rent av då huset blir snålare. Sen att den återbetalar sig över tid utöver det resonemanget är en bonus. Se det som en investering.Blab601 skrev:När jag på hemsidor till företag som monterar solceller fyller uppgifter om mitt hus brukar jag få en återbetalningstid på 9-12år.
Liknande trådar
-
Nödströmsanläggning - stänga av vissa förbrukare
Villalarm & Hemautomation -
Vad brukar folk använda för att få snygga snitt i mursten?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Bergvärmepump förbrukar 3,6kW
Värmepumpar -
Vad förbrukar ni i Umeå per dag just nu?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
vad brukar nötas sönder först i motordelarna av tex dammsugare?
Verktyg, Maskiner & Fordon