Hej,

Vi ska renovera badrummen De har värdelösa planlösningar. Just nu är nästan kvadratisk yta. Typ 2.25 brett och 1.61. Det långa måttet är det man ser när. Man kommer in. Toa. Handfat. Dusch rakt fram. Väldigt tätt.
På väggen till vänster är det ett jätte fönster som förstör massa yta.. Man får inte ens plts med handdukar på rätt ställen.
Så rörmokaren sa att vi kanske kunde flytta toan till motsatt sida och sätta handfatet där toan var nu.
Alltså ha dom mot varann på var sin sida av fönstret.
Hade varit nycker bättre för. Kommoden. Få plats med handdukar osv.
Men blir det störande att ha dom emot varann? Hur långt bör man ha mellan dom?

Hittade detta
Exempelvis ska avståndet mellan en toalettstol och väggen framför vara minst 120 cm
Men fattar inte riktigt hur de menar

Staffans2000
Jag har nog femtio till sextio cm. Mellan dass och tvättställ.
Vid flera tillfällen har det visat sig vara praktiskt. Framförallt vid akut magsjuka eftersom ens simultanförmåga sätts på prov.

• Gilla
AlwaysAndForever
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Jag har nog femtio till sextio cm. Mellan dass och tvättställ.
Vid flera tillfällen har det visat sig vara praktiskt. Framförallt vid akut magsjuka eftersom ens simultanförmåga sätts på prov.
Haha ja det har du rätt i
Du har inte känt att det känts trångt .? Nu ska ajg gå och. Mäta

A AlwaysAndForever skrev:
Haha ja det har du rätt i
Du har inte känt att det känts trångt .? Nu ska ajg gå och. Mäta
Vårt blir nog bara 45 cm mellan hmm

BirgitS
Man kan ju pröva genom att låta en person hålla upp en planka på det avstånd där handfatets kant skulle bli och låta en annan personen sätta sig på och resa sig från toaletten.

Om det är husets enda badrum måste det vara tillgänglighetsanpassat, då gäller dessa 120 cm som du hittade.

Om det finns ett badrum till är det inget problem med det kortare avståndet.

Har haft så, om inte ännu trängre, mycket praktiskt om man var dålig, man kunde sitta på muggen och hänga på handfatet.

Staffans2000
Nu har jag mått avståndet med tumstock!
Det är 44cm. och det går utmärkt att komma emellan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.