Hej, jag har tänkt tillverka flertalet kroklister. Vill bygga dem med en ekplanka(ca 20mm tjock) och vinklade rundstavar i ek(10mm). Frågan är hur man får alla rundstavar i samma vinkel och så klart raka.
Använder man en jigg eller pelarborr eller gör man på något annat sätt? Tacksam för alla råd!
Exempelbild bifogas
Använder man en jigg eller pelarborr eller gör man på något annat sätt? Tacksam för alla råd!
Exempelbild bifogas
Produkter som diskuteras: "borrstativ"
Borrstativ Wolfcraft
För exakt borrning
1 399 kr inkl moms
Läs mer
Någon form av fixtur är nog att rekommendera. Jag skulle satsa på ett träblock med hål i. Det skulle jag förse med anhåll för att få hålet lagom långt in på plankan och se till att lutningen blir vinkelrät mot plankans långsida. Ytterligare en finess är en pinne som registrerar i tidigare borrat hål för att få jämnt avstånd. Vid användning bör du föra ner borren i fixturens styrhål innan du startar borrmaskinen för att minska nötningen på hålets väggar.
En sista anmärkning: köpta rundstavar brukar varken vara helt runda eller av rätt diameter så se till att kolla så du inte borrar för stort.
En sista anmärkning: köpta rundstavar brukar varken vara helt runda eller av rätt diameter så se till att kolla så du inte borrar för stort.