316 läst · 5 svar
316 läst
5 svar
Hur borra och skruva fast möbler i kaklat badrum
Jag har kaklade väggar i ett nybyggt badrum, där väggen består av 15mm plywood, 13mm gips och sedan det plattsättaren använt för montering av kaklet, vilket jag antar är tätskikt, fix och kakel, i den ordningen.
1: Har jag förstått det rätt att p.g.a. att det är plywood bakom gipset så behöver jag inte använda någon plugg?
2: Är processen att tejpa på kaklet för att undvika att borren glider, borra genom kakel + tätskikt med kakelborr på långsam hastighet (och kyla av var 20:e sekund om det behövs), fylla hålet med tätmassa (våtrumssilikon) och sedan skruva fast med rostfri skruv?
3: Duscdörrarna jag köpte kom med 4x55mm skruvar och instruktionerna säger borra med 6mm borr. Är det ett problem att borren de rekommenderar är 2mm större i diameter än de medföljande skruvarna om man inte använder plugg, eller spelar det ingen roll då borren bara används för kaklet; d.v.s., hålet i kaklet är 2mm större i diameter än skruven?
4: Är 55mm skruv bra för ändamålet givet ovan mått?
5: Skruvarna har inga gängor de första ~22mm under skruvskallen? Varför?
6: Om svaret på #4 är "ja" så skulle jag ändå vilja använda en kortare skruv till ett fäste för ena duschdörren då jag är osäker på vilken höjd de inbyggda rören ligger på (dragna i mitten av en 70mm regel så känns som gränsfall om 55mm är ok eller ej). Vad rekommenderas i så fall och spelar svaret på #5 roll här?
1: Har jag förstått det rätt att p.g.a. att det är plywood bakom gipset så behöver jag inte använda någon plugg?
2: Är processen att tejpa på kaklet för att undvika att borren glider, borra genom kakel + tätskikt med kakelborr på långsam hastighet (och kyla av var 20:e sekund om det behövs), fylla hålet med tätmassa (våtrumssilikon) och sedan skruva fast med rostfri skruv?
3: Duscdörrarna jag köpte kom med 4x55mm skruvar och instruktionerna säger borra med 6mm borr. Är det ett problem att borren de rekommenderar är 2mm större i diameter än de medföljande skruvarna om man inte använder plugg, eller spelar det ingen roll då borren bara används för kaklet; d.v.s., hålet i kaklet är 2mm större i diameter än skruven?
4: Är 55mm skruv bra för ändamålet givet ovan mått?
5: Skruvarna har inga gängor de första ~22mm under skruvskallen? Varför?
6: Om svaret på #4 är "ja" så skulle jag ändå vilja använda en kortare skruv till ett fäste för ena duschdörren då jag är osäker på vilken höjd de inbyggda rören ligger på (dragna i mitten av en 70mm regel så känns som gränsfall om 55mm är ok eller ej). Vad rekommenderas i så fall och spelar svaret på #5 roll här?
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 783 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 783 inlägg
Så här lyder ett utdrag ur branschreglerna:
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum som även har en instruktiv bild
Liknande trådar
-
Borra igenom armeringsjärn med borr med SDS-fäste.
Byggmaterial & Byggteknik -
Skruva fast ribbstol i betong+gips
Byggmaterial & Byggteknik -
Tips för att kunna skruva fast väggströmbrytare
Belysning -
Varför är mitt ena fönster fastskruvat och hur kan jag öppna det?
Fönster & Dörrar -
Djupborrad pump, risk att fastna?
Vatten & Avlopp