Hej!

Jag har ett enrörssystem i huset, ett av elementen skall kopplas bort och ett förbigångsrör ska anslutas i dess plats. Nu undrar jag om någon kan hjälpa mig rodda i vad som behöver köpas in lite mer exakt?

Fråga 1: Rören som kommer upp ur golvet har distansen 70cc och de enda förbigångsrören jag funnit är 40cc så min tanke var att köra med två excenterkopplingar på 15mm vardera och då få till rätt distans, är detta helt vansinnigt tänkt eller funkar det?

Fråga 2: Vad behöver jag för att sedan koppla på detta mot golven i rören? Varken förbigångsröret eller rören från golvet har någon mutter, enbart gängor så måste ju få till en mutter på rören antar jag men blir lite osäker på vad allt heter.. Har bara dryga 20mm tillgodo med vid en första anblick så har inte så mycket utrymme att röra mig med för att få på en koppling.

Hoppas det inte är allt för luddigt formulerat och att någon här kan dela med sig av sin kunskap :D

Allt gott
Robin

• En hand håller en förkromad koppling med två excenterkopplingar för rör. Bakgrunden visar en butiksmiljö med hyllor i suddigt fokus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En metallisk kopplingsbit i form av en T-koppling med gängor, hålls i en hand, tänkt för anslutning av rör i ett värmesystem.
    Skapa konto
  • Två rör med muttrar och ventiler anslutna till ett element, varav en med en gul plastknopp, i ett enrörssystem.
    Skapa konto
Krilleman
Dalla89 Dalla89 skrev:
Jag har ett enrörssystem i huset,
Är du helt säker på att det där är 1-rörs? 🤔

Yes det är jag! Har originalritningarna kvar från myresjöhus som visar och beskriver väldigt tydligt att det är ett enrörssystem 🙂

Krilleman
Dalla89 Dalla89 skrev:
Yes det är jag! Har originalritningarna kvar från myresjöhus som visar och beskriver väldigt tydligt att det är ett enrörssystem 🙂
Ja men strypningen kan ju befinna sig i golvet vid T-rören...

Nu är jag inte med på hur du menar?

Krilleman
Dalla89 Dalla89 skrev:
Nu är jag inte med på hur du menar?
Ska försöka hitta lite bilder för förtydligande...

Se min CAD-ritning så länge.

Gul markering har du i golvet, vattnet kommer i ett rör, strypningen i rött tvingar upp en viss procent av vattnet via radiatorn.

CAD-ritning med en gul markering på golvet, blå pilar visar vattenflöde, rött streck markerar strypning, grönt rör leder vatten uppåt via radiator.
Skapa konto

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Menar du att det skulle finnas ballofixer eller liknande under golvet? Direkt nedanför är rören dragna i betongvägg så ingenting jag är supersugen på att ta upp för att undersöka.

Krilleman
Dalla89 Dalla89 skrev:
Menar du att det skulle finnas ballofixer eller liknande under golvet? Direkt nedanför är rören dragna i betongvägg så ingenting jag är supersugen på att ta upp för att undersöka.
Vad händer om du stänger av flödet till endast denna radiatorn?
Jag misstänker starkt att flödet slutar helt, och allt vatten tvingas vidare (röd markering ovan).

Om det är så så behöver du inget förbigångskoppel.

Bör väl räcka att plugga rören tänker jag.
Eftersom det finns 2 ventiler där bör ju bypassen redan finnas nedanför.

Edit..Krilleman va snabbare.

Ska undersöka detta! Återkommer så snart jag kan känna temperaturskillnad 😅

Krilleman
Dalla89 Dalla89 skrev:
Ska undersöka detta! Återkommer så snart jag kan känna temperaturskillnad 😅
Såhär menar jag på att det antagligen ser ut hos dig:

Rör och kopplingar under ett element, med en gul ventil och målade vita rör mot en vägg.
Skapa konto

Två ventilrör och isolering i ett vägguttag med träfiberspån.
Skapa konto

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.