Jag har på senare tid haft behov av att kunna göra ganska exakta och repetitiva böjningar i metall. I det senaste fallet armeringsjärn. Dock för en helt annan tillämpning än armering.

Det gick inte så bra kan jag meddela. Jag är total novis i arbete med metall, men tänkte att armeringsjärn borde vara ganska lätt att arbeta med, jo tjena. 😆

Så, jag letar efter ett sätt att värma/mjuka upp metallen först och främst. Jag har tittat på olika munstycken att koppla till grillens gasoltuber. Eller kanske en liten handhållen brännare.

Ett större och stadigare skruvstäd för att kunna hålla stålet stadigt.

Bygga jiggar av olika slag för mer exakta repetitiva jobb.

Hur gör ni?
 
Vilken dimension på armeringen tänker du använda?

Upp till 8 mm böjer man ju lätt kallt, 10-12 börjar ju bli lite tungt...

Min upplevelse av att värma med gasol/butan för att bocka saker är ganska dåliga, tror du behöver vanlig gassvets (acetylen/syrgas) för att få upp lite effektivitet i det hela..

Jag har också värmt metall i grillen, det går ganska bra med... Kan du visa vad du ska göra är det lättare att rekommendera något...

Edit; vad är "ganska exakta"? Ska det vara exakta mått, eller bara saker som är likadana?
 
  • Gilla
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
Hm, ganska exakt är väl en vedertagen vetenskaplig definition av hyggligt lika 😄

Skämt åsido, i första fallet handlade det om 12 mm armeringsjärn där jag försökte bända till ett antal järn till ett revebensställ. Som detta ungefär. Att det landade på 12 mm armering är för att det är nåt jag har hemma i ganska stora mängder.

Svart rektangulär ställning av böjt armeringsjärn formad som ett revebensställ.

Men, det kommer också att handla om att kunna böja plattstål till underrede för bord, och där blir det mer kritiskt med noggrannheten och möjligheten att replikera samma grader i böjningen flera gånger om.

Så butangas är ingen bra idé? När jag snabbgooglar verkar acetylengas vara i en lite annan prisklass.
 
Ska säga också att i fallet med ställer ovan så skulle det fungera lika bra med skarpa vinklar istället för en jämn böj.
 
Du lär nog få värma en evighet innan du får det att mjukna med gasol. Gassvets är nog att rekommendera. Map gas kanske fungerar. Eller en kraftig induktionsvärmare.
 
Hyr en bockmaskin för armering
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Skulle det kunna vara ett alternativ att införskaffa en verkstadspress? Med tillhörande "press brake" eller det kanske heter kantvik på svenska så blir det lite roligare att knäcka järn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.