Är det någon här som har erfarenhet av utrotning av vintergröna (Vinca minor)? Växten (se bild tagen fr Wikipedia) är i och för sig trevlig och "lättskött", men det senare så till den milda grad att den utgör ett problem och att den har karaktären av en invasiv art även om den inte listats så officiellt ännu i Sverige. Den sprider sig gärna ut som undervegetation i skogsmark och slår där ut de inhemska arterna inkl blåbärsris och minskar den biologiska mångfalden, alltså väldigt tråkiga framtidsutsikter.
Fritidsodlingens Riksorganisation skriver:
Vintergröna kan nästintill vara omöjlig att bekämpa om den får fäste i skogen. Därför är det viktig att se till att den inte kan ta sig utanför staketet. I trädgården kan du få bort den genom att dra eller gräva upp den för hand. Var noga med att få bort alla rotdelar. Växten kan även bekämpas genom idog nerklippning, vilket kan på sikt kan ”svälta den”.
Artdatabanken vid SLU skriver:
Mycket hög risk för invasivitet
Spridning ut i naturen bör förhindras och förvildade bestånd avlägsnas. Kan vara mycket svårutrotad där den är väletablerad.
Eventuella förekomster bör rapporteras, om möjligt med fotografi, genom Artfaktas rapporteringstjänst.
Kan bilda mycket täta, marktäckande bestånd över åtskilliga kvadratmeter som tränger undan annan lågvuxen vegetation. Har förts till andra tempererade delar av världen där den betraktas som invasiv i exempelvis delar av Nordamerika
Är det någon här som har erfarenhet att bli av med den? Jag har försökt riva bort revorna, med början i utkanten av bestånden, men det tar tid och den kommer nog snabbt tillbaka om man inte följer upp med täta mellanrum. Jag har väl hittills satsat på att det bortrivna ska torka ihjäl, men kanske det är bäst att samla in det noggrannt för att den inte ska slå rot och bidra till ökad spridning.
Fritidsodlingens Riksorganisation skriver:
Vintergröna kan nästintill vara omöjlig att bekämpa om den får fäste i skogen. Därför är det viktig att se till att den inte kan ta sig utanför staketet. I trädgården kan du få bort den genom att dra eller gräva upp den för hand. Var noga med att få bort alla rotdelar. Växten kan även bekämpas genom idog nerklippning, vilket kan på sikt kan ”svälta den”.
Artdatabanken vid SLU skriver:
Mycket hög risk för invasivitet
Spridning ut i naturen bör förhindras och förvildade bestånd avlägsnas. Kan vara mycket svårutrotad där den är väletablerad.
Eventuella förekomster bör rapporteras, om möjligt med fotografi, genom Artfaktas rapporteringstjänst.
Kan bilda mycket täta, marktäckande bestånd över åtskilliga kvadratmeter som tränger undan annan lågvuxen vegetation. Har förts till andra tempererade delar av världen där den betraktas som invasiv i exempelvis delar av Nordamerika
Är det någon här som har erfarenhet att bli av med den? Jag har försökt riva bort revorna, med början i utkanten av bestånden, men det tar tid och den kommer nog snabbt tillbaka om man inte följer upp med täta mellanrum. Jag har väl hittills satsat på att det bortrivna ska torka ihjäl, men kanske det är bäst att samla in det noggrannt för att den inte ska slå rot och bidra till ökad spridning.
Det är knappast praktiskt möjligt att bli av med den genom nedklippning, i alla fall inte i natur eller på naturtomt. Efter att ha läst om den mycket och egen erfarenhet så är Roundup den enda möjligheten, och även det är svårt på grund av de vaxiga bladen.
Jag har blivit av med ett bestånd. Men det var inte särskilt stort. Man får rycka upp själva plantorna och åter komma ganska frekvent för att få bort återväxten. Men jag har för mig att det gick ganska fort. Om det var ett större bestånd skulle jag nog ta tag i det från en kant och göra det ordentligt snarare än att ge mig på hela halvhjärtat.
Jag har ett stort bestånd och jobbar med det precis så, utifrån och inåt. Det är en långsam process och många år kvar. Tyvärr är den spridd över flera grannars tomter och i natur sedan troligen årtionden så min strategi är att bestämma zoner där den inte ska få finnas och se till att stoppa etablering i nya zoner.D Daniel 109 skrev:Jag har blivit av med ett bestånd. Men det var inte särskilt stort. Man får rycka upp själva plantorna och åter komma ganska frekvent för att få bort återväxten. Men jag har för mig att det gick ganska fort. Om det var ett större bestånd skulle jag nog ta tag i det från en kant och göra det ordentligt snarare än att ge mig på hela halvhjärtat.
Liknande trådar
-
Tips på låga vintergröna träd/växter
Häckar, Buskar & Träd -
Vad använda som solskydd vintergröna växter
Häckar, Buskar & Träd -
Bästa vintergröna/städesgröna häckväxten för zon2
Fråga trädgårdsdesignern söndag 7 april 20-22 -
Vintergröna växter o träd zon 8
Häckar, Buskar & Träd -
Transplantera vintergröna på bästa sätt
Häckar, Buskar & Träd