Hej,

Vi har nyligen köpt och flyttat till en villa och den ena dörren mot trädgården går inte att öppna alls. Där sitter ett sjutillhållarlås (eller liknande) och vi har provat alla nycklar vi fått hur mycket som helst men det går inte att vrida om.
Vi har pratat med säljarna (dödsbo, så fd ägarnas barn) som sa att dörren strulat redan innan och troligtvis inte används på 10år, så efter googlat runt o läst lite här så gissar jag låset geggat ihop.

Men iallafall, vår tanke är att byta till Yale doorman lås, så vi bryr oss inte om nuvarande låset utan vill bara få upp det/få bort det så vi kan montera nya låset.

Vi kommer åt låser från insidan, så är det till någon nytta då om man skruvar loss biten där man stoppar in nyckeln, eller gör det ingen skillnad?

AXS
Har du bild från varje sida?

Kan du skruva bort täckbrickorna så är det inte så svårt att borra bort det sen.

Yes, såhär ser det ut på båda sidorna.

• Brun trädörr med gammaldags nyckelhål och täckplatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyckelhål och dörrhandtag på en röd trävägg bredvid tegelstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AXS
Ett fas. Jag har borrat upp ett med hålsåg men vet att andra här säger att det finns enklare sätt.

Med hålsåg borrar du lika stort som hålet i dörrbladet och så ramlar delarna ut.

J Jerry85 skrev:
vår tanke är att byta till Yale doorman lås, så vi bryr oss inte om nuvarande låset utan vill bara få upp det/få bort det så vi kan montera nya låset.
En låssmed kan ha en borrmall och då räcker det med en betydligt mindre borr än en hålsåg om man vill minska skadorna på dörren.

Välkommen till forumet!

Om du skruvar bort täckbrickorna, så finns ju chansen att det räcker med att spruta in lite låsolja sedan, när både nyckelhålet och delar av låset blir tillgängliga. Värt att prova innan stora borren tas fram.

Tack för alla svaren o tipsen!
Får se om jag hinner testa något under närmaste dagarna o ser om vi kanske har tur o lyckas få upp den 😊

Ser ut som ett FAS 9-tillhållarlås troligtvis en FAS 309.
Att lossa nyckelskyltarna hjälper föga.
Om de gamla ägarna vet vilken nyckel som är rätt så kan det vara en bit på väg men det kanske endast finns en nyckel för FAS 9-tillhållarlås.
Frågan är varför det är problem att öppna, det kan även vara så att dörren svällt eller att någon dragit i trycket så listtrycket nu endast ligger på tillhållarlåsets regel.

Om ni har rätt nyckel och felet beror på att någon smort låset eller smuts så kan ni spruta in låsspray eller liknande och sedan vrida nyckeln fram och tillbaka tills du lyckas låsa upp vilket kan vara allt från 2 försök till tusentals.

Jag ger inga beskrivningar hur man borrar lås så berör inte det i mitt svar.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag ger inga beskrivningar hur man borrar lås så berör inte det i mitt svar.
Förstår dig men att tala om hur stort hål en låssmed skulle behöva göra skadar väl ingen.

Alfredo Alfredo skrev:
Förstår dig men att tala om hur stort hål en låssmed skulle behöva göra skadar väl ingen.
Det beror på hur han väljer att öppna, 6-7mm räcker men förstår inte vad det skulle hjälpa.

1 123abc skrev:
Det beror på hur han väljer att öppna, 6-7mm räcker men förstår inte vad det skulle hjälpa.
En så pass liten åverkan på dörren är betydligt lättare att återställa än större åverkan med exempelvis en hålsåg. Vore jag TS vet jag vad jag skulle föredra.

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
En så pass liten åverkan på dörren är betydligt lättare att återställa än större åverkan med exempelvis en hålsåg. Vore jag TS vet jag vad jag skulle föredra.
Nu antar jag att bearbetning med hålsåg bara gäller låskistan och inte dörren. Om täckbrickorna tas bort, så finns det ju plats för att göra ett 25-30 mm stort hål i kistan utan att skada dörren. Därefter borde det gå att lirka upp låset.

det går kanske att såga av kolven mellan dörrblad och karm med en feinsåg

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns täckskyltar som kläms under nyckelskylten men det är även möjligt att använda förstärkningsbehör 5303.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.