Hej!
Vi har köpt 4 teakstolar begagnat som vi tänkte rusta upp. Färgen på stolarna är väldigt ojämn, både i själva ”basen” (vilket jag misstänker har med ojämn ytbehandling att göra) men även fläckvis. Vissa delar är svarta, andra är skiftar mellan mörkt/ljust.
Bifogar bilder för lättare förklaring.
Vänder mig till er kunniga - hur blir vi av med dessa ojämnheter? Vi har börjat att slipa med fint sandpapper men det hjälper inte. De mindre fläckarna är oförändrade och de svarta blir nästan bara större.
Bör vi slipa vidare och hoppas på att det försvinner eller ska detta behandlas med något medel? Hur går vi i så fall tillväga? Vi började bara slipa direkt, utan att ta bort eventuell lack - är detta något vi bör göra också?
Tacksam för hjälp!
/Miranda
Vi har köpt 4 teakstolar begagnat som vi tänkte rusta upp. Färgen på stolarna är väldigt ojämn, både i själva ”basen” (vilket jag misstänker har med ojämn ytbehandling att göra) men även fläckvis. Vissa delar är svarta, andra är skiftar mellan mörkt/ljust.
Bifogar bilder för lättare förklaring.
Vänder mig till er kunniga - hur blir vi av med dessa ojämnheter? Vi har börjat att slipa med fint sandpapper men det hjälper inte. De mindre fläckarna är oförändrade och de svarta blir nästan bara större.
Bör vi slipa vidare och hoppas på att det försvinner eller ska detta behandlas med något medel? Hur går vi i så fall tillväga? Vi började bara slipa direkt, utan att ta bort eventuell lack - är detta något vi bör göra också?
Tacksam för hjälp!
/Miranda
Okej, tack för svar! Om man inte vill lägga enormt mycket jobb men göra en förbättring i alla fall, vad skulle du föreslå för tillvägagångssätt?
Då föreslår jag att du säljer stolarna och köper nytt.J Joranda674 skrev:
Jag har ingen aning om vad du vill lägga ner i tid, men börja tvätta och slipa och olja in och limma, sedan ser du hur det ser ut.
Fast som bilderna visar får vi inte bort det med slipning, så skulle behöva input på om vi ska fortsätta slipa eller om det är lönlöst och om vi istället ska använda någon form av medel. I så fall gärna tips på vilket.