Vi har tittat på ett hus som är värderat till 3,3milj av värderingsinstitutet och om man får köpa det för runt 2-2,2 får man då lägga allt i bottenlån eller säger banken då att marknadsvärdet är 2,2 istället för att 3,3 pga att köpeskillingen blir lägre? Dvs får man då bara lägga ca 80% av 2,2 i bottenlån?

Huset ifråga står nämligen tomt förtillfället därför vill säljaren ev sälja ganska fort och kan kanske inte vänta på rätt köpare med rätt pengar. Enligt mäklaren så släpper säljaren ev huset för runt 2milj.

Utgångspriset är 2,85milj. Jag har Swedbank förtillfället, ska prata med dom om detta imorgon men vore bra om nån på forumet har nån info.
 
Jag har svårt att tro att banken värderar huset till ett högre belopp än vad någon är beredd
att betala för det.
 
Om man köper huset för 2,2 miljoner så är det värt 2,2 miljoner. Inte 3,3. (I själva verket ännu mindre, eftersom att han som var beredd att betala 2,2 inte längre har möjlighet att köpa det).

Det är inte så att det är en gammal värdering från bättre tider? Var ligger huset?
 
Göran.W
När du köper huset värderas huset till vad du betalar och botten lånet beräknas efter det.
Men jag tror det går att få det värderat senare till ett högre belopp och få bottenlånet beräknat på den högre summan.
Obs inte helt 100 men har ett minne av att det ska funka så.
Lita inte på värderings institut för det ska slå väldigt mycket fel.
Vet ett hus som ska säljas som är värderat till 675k men bara har ett marknadsvärde på max 400k
 
Redigerat:
Det är väl bara att ta dit någon som gör en värdering efter att ni har köpt huset. Om det då kan värderas upp betydligt över det summa som ni köpte huset för er så borde ni väl kunna lägga hela summan som bottenlån. Om du har sett Lyxfällan så har detta varit en metod som använts för att baka in deltagarnas problemkrediter ihop med bostadslånet där detta har varit möjligt. Man har helt enkelt tagit dit någon mäklare som gjort en värdering och om då denna nya värdering överstiger det nuvarande lånet så har det blivit guld och gröna skogar för deltagarna igen, i varje fall för tillfället...
 
Har nu varit på banken och diskuterat, och det var precis som många av er svarat att normen är att köpeskillingen är det som styr värdet. Finns dock varianter om det är köp inom släkten osv som kan vara undantag.

Har också pratat med dom som värderat huset om hur dom ser på saken om dom skulle få uppdraget att värdera det igen efter en affär. Och förmodligen skulle det då betyda att det värderas till ungefär samma som köpeskillingen och att deras första värdering vore fel.

Ska ta mig en funderare och räkna lite till och se om det blir något bud eller ej. Tack för alla svar.
 
Rixmupp skrev:
Har också pratat med dom som värderat huset om hur dom ser på saken om dom skulle få uppdraget att värdera det igen efter en affär. Och förmodligen skulle det då betyda att det värderas till ungefär samma som köpeskillingen och att deras första värdering vore fel.

Ska ta mig en funderare och räkna lite till och se om det blir något bud eller ej. Tack för alla svar.
Känns ju konstigt att en tidigare värdering kan skilja så mycket jämfört med vad marknadsvärdet borde vara. Är det inte möjligt att låta någon annan göra en värdering? Jag personligen skulle ha svårt att lita på den värdering som gjorts med tanke på de stora skillnaderna. Man börjar undra om de har blandat ihop dokumenten för värderingen av två olika hus.
 
Deven skrev:
Känns ju konstigt att en tidigare värdering kan skilja så mycket jämfört med vad marknadsvärdet borde vara. Är det inte möjligt att låta någon annan göra en värdering? Jag personligen skulle ha svårt att lita på den värdering som gjorts med tanke på de stora skillnaderna. Man börjar undra om de har blandat ihop dokumenten för värderingen av två olika hus.
Kan bara hålla med om att det är dåligt av dom. Dock kommer dom inte från orten utan en stad 6mil ifrån. Verkar som dom har tittat hur mycket det borde kunna vara värt där och inte i det område det trots allt ligger i.

Den värderingen dom gjorde har verkat helt galet hela tiden enligt mig, kan aldrig tänka mig att en mäklare från orten hade värderat det lika högt. Dock blev väl säljaren nöjd antar jag...:)
 
Nu kan jag inte området - men är en villa med dryga 3000 kvm tomt verkligen värd mer än 3 milj däruppe ?

Annars som sagt så kan man köpa huset, och sedan värdera om det.
Dock är det rätt troligt att värderingen hamnar på ett rätt likvärdigt värde iom att den senaste försäljningen indikerar priset - OM man inte gör ngn stor förändring - tex bygger till eller ngt sådant.

/K
 
klaskarlsson skrev:
Nu kan jag inte området - men är en villa med dryga 3000 kvm tomt verkligen värd mer än 3 milj däruppe ?

Annars som sagt så kan man köpa huset, och sedan värdera om det.
Dock är det rätt troligt att värderingen hamnar på ett rätt likvärdigt värde iom att den senaste försäljningen indikerar priset - OM man inte gör ngn stor förändring - tex bygger till eller ngt sådant.

/K
Nja det ska väldigt mycket till om den ska vara värd över 3milj men det finns sådana oxå, värdena har klättrat uppåt makalöst mycket dom senaste åren.
Men det här huset vore det mer rimligt att det vore värderat till runt 1,8- 2milj enligt mig.
 
Göran.W
Måste bara fråga varför är det så viktigt att hela lånet ska ligga som botten lån för så stor är väl ändå inte ränte skillnaden mellan botten och topp lån.
 
Redigerat:
Göran.W skrev:
Måste bara fråga varför är det så viktigt att hela lånet ska ligga som botten lån för så stor är väl ändå inte ränte skillnaden mellan botten och topp lån.
Det är inte så viktigt igentligen, det gör väl kanske 750kr månaden vid 5% innan avdrag. Dock kunde jag då lägga in ett bef billån i bottenlånet om värderingen på 3,3 fortfarande gällde. Är ju jäkligt skönt och veta oxå att man bara har bottenlån. Har så i nuvarande hus för övrigt.

Edit: Räknade nu och såg att skillnaden är mindre än min första uppskattning var.
 
Redigerat:
Vi betalade 2,13 för ett hus som bankens fina helautomatiska värderingssytem tyckte var värt 3,2. Vi lånade 2,2, allt som bottenlån. Vi diskuterade inte ens något topplån. Tror nog att det beror på ens bankman också...
 
esox71 skrev:
Vi betalade 2,13 för ett hus som bankens fina helautomatiska värderingssytem tyckte var värt 3,2. Vi lånade 2,2, allt som bottenlån. Vi diskuterade inte ens något topplån. Tror nog att det beror på ens bankman också...
Hehe Det låter ju kanon! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.