Hej

Hur bestrider man en faktura från en byggfirma ?

Arbetet är hävt det genomfördes inte fackmässigt.

De har fakturerat en klumpsumma av nedlag tid som inte stämmer med mina noteringar, jag vet inte heller vad de inkluderar i den posten, det stämmer inte med verkligheten, kan jag begära att få den specificerad?

Även materialkostnaden och åtgången stämmer inte, kan jag även begära att få det specificerat?

I vilken ordning gör jag detta?
Bestrider först, begär komplettering, båda samtidigt eller ska jag bara bestrida?

Kanske ska jag skicka en motfaktura? Jag har en ny byggfirma som ska ställa i ordning fel och renovera klart.

Tacksam för svar.
 
Vad står det i ditt avtal med firman?

Är det löpande räkning har du rätt att få en specificerad faktura.

Du kan inte utan vidare häva avtalet hur som helst utan konsekvenser.
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Arbetet är hävt på rätt sätt.

Har jag bara rätt till en specificerad faktura om den är löpande?
 
Snoflinga skrev:
Arbetet är hävt på rätt sätt.

Har jag bara rätt till en specificerad faktura om den är löpande?
"Kunden har rätt att få en specicerad räkning som gör det möjligt att bedöma arbetets art och omfattning. Det ska också framgå av räkningen hur priset har räknats fram."

Men! Har du fast pris är det sällan relevant med en specifikation. Så avgörande är hur ditt avtal ser ut. Din entreprenör har rätt till att åtgärda fel vid reklamation. Och vid hävning från din sida ersättning för tex förlorad intäkt. Kan bli riktigt dyrt att häva ett avtal!

För mycket här som är oklart. Är arbetet färdigt? Eller pågående som avbrutits på grund av dig? Är det en besiktningsman som bedömt det som "ej fackmannamässigt"? Hur ser hävningen ut? Konsekvenser? Hur vet du att materialåtgången inte stämmer? Eller timmarna? Hur gick dialogen med företagen vid hävningen? Är den skriftlig?
 
harry73
Nerre skrev:
TS frågar hur man bestrider en faktura, inte hur man häver ett avtal.
Fast frågorna är berättigade enligt min mening. Jag vågar påstå att det är omöjligt att en person som utan att tveka vet att en hävning är korrekt genomförd samtidigt inte vet hur man bestrider en faktura.

Innan TS frågor kan besvaras korrekt är det därför nödvändigt att veta om TS har hävt avtalet eller möljigtvis sagt upp det i förtid.

Kundens rätt att ta del av en specificerad räkning framgår för övrigt av 40 § KTjL:
"40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats."
 
Och bestrider gör man om man anser att fakturan på något sätt är felaktig. Bestrider man inte fakturan så anses man ha accepterat den och blir skyldig att betala den.

Alltså ska fakturan bestridas oavsett om avtalet är hävt eller inte.
 
harry73
Plåthuset skrev:
Fast frågorna är berättigade enligt min mening. Jag vågar påstå att det är omöjligt att en person som utan att tveka vet att en hävning är korrekt genomförd samtidigt inte vet hur man bestrider en faktura.
Frågorna är berättigade, men att man som TS måste övertyga alla innan man får sitt svar är kanske onödigt. Då hade det varit bättre att skriva:

Man bestrider en faktura genom att skicka en brev till företaget (helst rekommenderad) och skriver att man bestrider fakturan med fakturanummer XXXXX på grund av att den inte är specificerad.
Och att du ser fram emot att få en specificerad faktura, som betalas efter granskning av specifikationen.

Sen kan man som forummedlem lägga till lite varningar om vad som händer om man inte häver avtalet korrekt och hur man häver ett avtal.
 
Nerre skrev:
Och bestrider gör man om man anser att fakturan på något sätt är felaktig. Bestrider man inte fakturan så anses man ha accepterat den och blir skyldig att betala den.

Alltså ska fakturan bestridas oavsett om avtalet är hävt eller inte.
Verkan av en hävning är att parternas respektive prestationer ska återgå. Är hävningen korrekt, såsom TS hävdar, finns det formellt sett inget absolut behov av att bestrida fakturan. Om TS istället har sagt upp avtalet till förtida upphörande kan det däremot förhålla sig annorlunda.

Sen anser ju även jag att fakturan ska bestridas för att unvika helt onödiga problem, men TS blir inte automatiskt bunden till fakturabeloppet p.g.a. ett uteblivet bestridande. Det går dock inte att svara korrekt på hur TS ska bestrida kravet förrän vi vet om avtalet är hävt eller förtida uppsagt (eller kanske något helt annat).

För TS del är det viktigt att borra i detta eftersom det finns viss risk för att TS har satt sig i en risig sits helt i onödan.
 
vas står TS för?
 
Jag tror att det som menas med TS är TrådSkaparen, alltså i detta fall du. :)
 
Ja så måste det vara :)

Jag funderar på om jag kan ta original fakturan och skicka in den och skriva att jag bestrider på den samt varför.

Ska jag skriva under med signatur eller det gör man inte ?
 
Du kan antingen skriva direkt på fakturan att du bestrider den, det är rätt bra för då står det skrivet på den och han kan inte hävda att du bara skickat tillbaks den som den var, men också bifoga ett brev där du skriver att du bestrider fakturan. Kan ju vara bra att åtminstone behålla en kopia av fakturan där ditt bestridande syns - eller ännu hellre skicka tillbaks en kopia med ditt bestridande på - det är ju inte själva pappret du bestrider och finns väl inget skäl för avsändaren att behöva få original-fakturan tillbaks.
 
Räcker det att jag skriver på originalfakturan:
"Jag bestrider denna faktura.

Datum och signatur

?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.