Vi har ett äppelträd på vår tomt som jag misstänker kanske kunde må bra av en beskärning. Jag vet dock inget om saken och heller alltså inte vilka grenar man bör klippa och hur snitten bör läggas.
Någon som kan komma med lite input utifrån dessa bilder?
Saknas någon bild så fråga gärna så ska jag försöka fixa.
Någon som kan komma med lite input utifrån dessa bilder?
Saknas någon bild så fråga gärna så ska jag försöka fixa.
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 756 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 756 inlägg
I det stora hela tycker jag det ser ut att växa på ett mycket bra sätt. Det ser lite väl tätt ut på sina håll, första bilden högra sidan, så där kan man ju glesa ur lite så äpplena får mer ljus. Sen är det svårt att se bakom bladen och i 2D om det är någon gren som bildar bara en liten vinkel mot stammen, växer inåt, skaver mot en annan gren eller något annat som gör att den bör tas bort. Grenar som böjer av så mycket att de närmar sig marken kan man också ta bort. Här är en bra genomgång för beskärning under de första åren: https://www.blomsterlandet.se/Tips-...gard/Frukttrad/Apple/Beskarning-Av-Appeltrad/
Och här tas även beskärning under senare år upp: https://clindmark.wordpress.com/2009/03/21/dags-att-beskara-appletrad/
Här är en bra sida där man även tar upp nackdelarna med beskärning: https://www.odla.nu/inspiration/varfor-nar-ska-apple-parontrad-beskaras
Vill du verkligen lära dig så brukar det finnas studiecirklar om beskärning.
Eftersom väl trädet har stått några år på plats så har det rotat sig och behöver ingen stödpinne längre utan det är risk för att stödpinnen skaver mot eller hindrar stam och grenar. Nära toppen av stödpinnen finns ett svart band och strax under det bandet ser det ut att vara ett grönt snöre som håller på skära av vattentransporten i barken, ta bort det.
Och här tas även beskärning under senare år upp: https://clindmark.wordpress.com/2009/03/21/dags-att-beskara-appletrad/
Här är en bra sida där man även tar upp nackdelarna med beskärning: https://www.odla.nu/inspiration/varfor-nar-ska-apple-parontrad-beskaras
Eftersom väl trädet har stått några år på plats så har det rotat sig och behöver ingen stödpinne längre utan det är risk för att stödpinnen skaver mot eller hindrar stam och grenar. Nära toppen av stödpinnen finns ett svart band och strax under det bandet ser det ut att vara ett grönt snöre som håller på skära av vattentransporten i barken, ta bort det.
Tack för svaret, ska kolla in de länkar du tog med så får vi se om jag blir klokare. Det vi närmast funderar på är om man bör låta de grenar som nu nästan släpar i marken vara kvar eller inte, men jag ska kika som sagt.BirgitS skrev:I det stora hela tycker jag det ser ut att växa på ett mycket bra sätt. Det ser lite väl tätt ut på sina håll, första bilden högra sidan, så där kan man ju glesa ur lite så äpplena får mer ljus. Sen är det svårt att se bakom bladen och i 2D om det är någon gren som bildar bara en liten vinkel mot stammen, växer inåt, skaver mot en annan gren eller något annat som gör att den bör tas bort. Grenar som böjer av så mycket att de närmar sig marken kan man också ta bort. Här är en bra genomgång för beskärning under de första åren: [länk]
Och här tas även beskärning under senare år upp: [länk]
Här är en bra sida där man även tar upp nackdelarna med beskärning: [länk]
Mm, jag noterade också det gröna bandet, fanns flera faktiskt, så de är redan borta. =)
Du kan stamma upp trädet, dvs ta bort de grenar som sitter längst ner.
Stödpinnen som sitter kvar bör tas bort. Det är egentligen rotsystemet man bör skydda med stödpinne när planteringen är ny och rötterna inte riktigt fått fäste i jorden. Trädens krona skall vaja i vinden, det gör den stark att i framtiden stå emot hårda vindar. Blir stödpinnen kvar för länge blir inte trädet lika stabilt.
Stödpinnen som sitter kvar bör tas bort. Det är egentligen rotsystemet man bör skydda med stödpinne när planteringen är ny och rötterna inte riktigt fått fäste i jorden. Trädens krona skall vaja i vinden, det gör den stark att i framtiden stå emot hårda vindar. Blir stödpinnen kvar för länge blir inte trädet lika stabilt.
Generellt sätt tycker jag att många är för rädda att stamma upp träd. Men det beror ju helt på hur man vill att trädet ska se ut. Jag skulle tagit bort nedre grenvarvet och sannolikt nästa varv nästa år. Men det är mycket en smaksak.
Tack för de svar som kommit, som uppdatering kan nämnas att trädet inte stod så stadigt som man kunde tro. En dag kom sambon in efter jobbet med en stressad min och sa ”trädet ligger ned, vi måste göra något”.
En dag med ordentlig blåst lade trädet mer eller mindre helt på backen.
En dag med ordentlig blåst lade trädet mer eller mindre helt på backen.