Ska isolera om vindsutrymmet på en liten stuga (20 kvm). Idag ligger det som bäst 3 cm spån och ovanpå detta, högar av fårull, inte särskilt väl fördelat. Jag vill byta ut detta, iaf delvis.
Det är ngt som luktar i stugan sen jag rev bort 1 lager med träpanel och 1 lager med tretex. Kvar är ett lagen med liknande tretext. Det är möjligt att det är dessa skivor som luktar, men jag misstänker det som ligger på vinden. Har tittat lite på det och det är sannolikt direkt från nån fårfarmare. Bajs inkluderat. Så det känns nog bäst att få bort det helt enkelt, även om jag gillar ull.
Tänker att jag lägger träfiberisolering i minst 2x45mm lager och är noga ute vid takfötterna. Sen ovanpå allt kan jag tänka mig att ha ett tjockt lager med kutterspån.
Granngården säljer ju på bal, men jag har svårt att kalkylera priset på detta volymmässigt för att jämföra med träfiberisoleringen. Hur stor volym kan en bal på 22 kg ge?
Det är ngt som luktar i stugan sen jag rev bort 1 lager med träpanel och 1 lager med tretex. Kvar är ett lagen med liknande tretext. Det är möjligt att det är dessa skivor som luktar, men jag misstänker det som ligger på vinden. Har tittat lite på det och det är sannolikt direkt från nån fårfarmare. Bajs inkluderat. Så det känns nog bäst att få bort det helt enkelt, även om jag gillar ull.
Tänker att jag lägger träfiberisolering i minst 2x45mm lager och är noga ute vid takfötterna. Sen ovanpå allt kan jag tänka mig att ha ett tjockt lager med kutterspån.
Granngården säljer ju på bal, men jag har svårt att kalkylera priset på detta volymmässigt för att jämföra med träfiberisoleringen. Hur stor volym kan en bal på 22 kg ge?
Om det går åt två eller tre balar för att få ihop en kubik beror rimligtvis på hur just ditt spån är, när det är dax att isolera tar du lämpligen hem 10balar och sprider ut spånet på vinden, mäter djupet och funderar på om du får plats med 5 eller 10 balar till.
K krfsm skrev:
Det är det jag tittar på: Kutterspån YesBox De Luxe Grovt ca 22kgK krfsm skrev:
Tack.K krfsm skrev:
Det är möjligt att jag räknar helt fel här nu.
Men om jag för säkerhets skull lägger mig i det lägre spannet. 400 liter/25 kg = 350 liter/22 kg. Omräknat blir det 129 kr/350 liter = 37 öre per liter = 370 kr/m3.
Träfiberisolering kostar 395 kr/0,3 m3 = 1316 kr/m3.
Om man utgår från att det behövs dubbelt så mycket kutterspån för samma isoleringsvärde, så kan man väl säga att kutter i mitt exempel är lite lägre än 2/3 av priset jämfört mot träfiber per m3?
Så har jag 20 m2 som jag vill isolera 30 cm = 6 m3 så kostar träfiberskivor 7896 kr. För samma isoleringsvärde kostar kutterspån 4440 kr.
Den skillnaden är ju inte så liten ändå. Om man har plats för 60 cm spån.
Spånet ger ju heller inget spillcederbusch skrev:
Tack.
Det är möjligt att jag räknar helt fel här nu.
Men om jag för säkerhets skull lägger mig i det lägre spannet. 400 liter/25 kg = 350 liter/22 kg. Omräknat blir det 129 kr/350 liter = 37 öre per liter = 370 kr/m3.
Träfiberisolering kostar 395 kr/0,3 m3 = 1316 kr/m3.
Om man utgår från att det behövs dubbelt så mycket kutterspån för samma isoleringsvärde, så kan man väl säga att kutter i mitt exempel är lite lägre än 2/3 av priset jämfört mot träfiber per m3?
Så har jag 20 m2 som jag vill isolera 30 cm = 6 m3 så kostar träfiberskivor 7896 kr. För samma isoleringsvärde kostar kutterspån 4440 kr.
Den skillnaden är ju inte så liten ändå. Om man har plats för 60 cm spån.
And have you considered the thermal conductivity coefficient? This determines the value of λ — lambda. This coefficient indicates how well a given material retains heat. In the case of wood wool, you have it defined. With sawdust insulation... maybe it will work.... Additionally, if the sawdust becomes too moist, it can start to mold or rot... In the old days, it was mixed with lime for this reason.
Så vad är det du säger? Att träfiber är bättre?S sturnus skrev:And have you considered the thermal conductivity coefficient? This determines the value of λ — lambda. This coefficient indicates how well a given material retains heat. In the case of wood wool, you have it defined. With sawdust insulation... maybe it will work.... Additionally, if the sawdust becomes too moist, it can start to mold or rot... In the old days, it was mixed with lime for this reason.
Det jag menade med att det behövs dubbelt så mkt kutterspån för samma isoleringsvärde är för att "man säger" att kutterspån har ungefär dubbla lambda-värdet jämfört med glasull.S sturnus skrev:And have you considered the thermal conductivity coefficient? This determines the value of λ — lambda. This coefficient indicates how well a given material retains heat. In the case of wood wool, you have it defined. With sawdust insulation... maybe it will work.... Additionally, if the sawdust becomes too moist, it can start to mold or rot... In the old days, it was mixed with lime for this reason.
Men det där med mögel har jag inte kalkylerat in nej. Men man brukar ju säga att spån kan hantera fukt, till skillnad från mineral
??? Mineral wool, also known as rock wool or glass wool, is completely resistant to mold. It does not provide a nutrient source for it. Have you ever seen a moldy stone or buttle? ;-) Wood wool is better than sawdust when it comes to thermal insulation.cederbusch skrev:
Jag har sett mögligt glasull ja och det finns många exempel på skador i hus pga glasull.S sturnus skrev:
Nej glasull kan inte absorbera fukt. Men fukt kan ändå ansamlas i det. Och det kan fälla ut på material som glasullet ligger mot. Och när det väl blivit blött så tar det lång tid för det att torka upp då det inte avger fukten. Det finns en anledning till att man SKA använda plast för att plasta in isoleringen så ingen fukt kan komma dit. Just eftersom det inte kan hantera fukt.
Träprodukter kan däremot absorbera fukt och sedan avge det när luften är torrare.
Och om du hade läst mer noga vad jag skrev (men det kanske finns en faktor av språkförbistring?
I apologize, but your statements are illogical. Mold is a fungus and needs an organic substrate. Wood is such a substrate. However, quartz, which is what mineral wool is made of by blowing cullet or molten rock, is not a substrate. The same applies to hydroscopicity. Glass wool releases moisture more easily because its fibers do not absorb it, unlike wood.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur skruvar man i ett volymskåp ( Firmabil )
Hantverkare -
Hur ska jag beräkna vinstskatt när jag inte har några kvitton?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hur beräknar man storlek på betongplint till järngrind?
Trädgård allmänt -
Beräkna volym utsugsfläkt.
Ventilation -
Hur beräkna luftvolymen/flödet?
Ventilation