Hej,
Vi har köpt ett begagnat Wilma matbord med målad stomme och, enligt MIO:s beskrivning, en bordsskiva i oljad massiv ek. Tidigare har vi haft liknande bord, men då med lackad yta, vilket var besvärligt att underhålla eftersom man i princip behövde slipa bort all lack innan ny behandling kunde göras. Nu vill vi istället använda hårdvax eller eventuellt olja, där underhållet är mindre krävande. Dessa alternativ ger också bättre möjligheter att bättra på ytan över tid.
När jag tittar på bordsskivan blir jag dock lite osäker på vilken behandling som faktiskt har använts. Kan det vara olja som tillverkaren anger, eller har den förra ägaren använt något annat?
Vi har köpt ett begagnat Wilma matbord med målad stomme och, enligt MIO:s beskrivning, en bordsskiva i oljad massiv ek. Tidigare har vi haft liknande bord, men då med lackad yta, vilket var besvärligt att underhålla eftersom man i princip behövde slipa bort all lack innan ny behandling kunde göras. Nu vill vi istället använda hårdvax eller eventuellt olja, där underhållet är mindre krävande. Dessa alternativ ger också bättre möjligheter att bättra på ytan över tid.
När jag tittar på bordsskivan blir jag dock lite osäker på vilken behandling som faktiskt har använts. Kan det vara olja som tillverkaren anger, eller har den förra ägaren använt något annat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 062 inlägg
Ser ut att vara lackerad. Olja ger inte så blank yta. Möjligtvis polerad med hårdvaxolja.
Skivan ska som standard vara oljad eller vaxad, men eftersom det är ett beställningsbord kan man kanske få det lackat. Ägarna fick ärva bordet men säger att de inte har gjort någon "rekonditionering" själva. Vid närmare inspektion kan man se svaga penseldrag på både stolar och bordsunderrede. Oavsett vem som gjort det är det väl målat. Det som möjligen skulle behöva lite kärlek är bordsskivan, och vår förhoppning är att det räcker att applicera någon typ av vax eller olja. Om det däremot är lack, lär det bli ett större jobb som får tas upp till sommaren.
Helst vill vi ha hårdvax men kan också tänka oss olja. Vad jag förstår måste man dock ha koll på vad ytan är behandlad med, eftersom man inte kan blanda olika typer av behandling. Oavsett behandling måste ytan slipas ner något om man lägger på en annan typ av behandling. Lack kräver såklart att allt slipas bort, även om man ska applicera lack igen.
Så frågan är, hur avgör man vad skivan är behandlad med? Är det ens möjligt?
Helst vill vi ha hårdvax men kan också tänka oss olja. Vad jag förstår måste man dock ha koll på vad ytan är behandlad med, eftersom man inte kan blanda olika typer av behandling. Oavsett behandling måste ytan slipas ner något om man lägger på en annan typ av behandling. Lack kräver såklart att allt slipas bort, även om man ska applicera lack igen.
Så frågan är, hur avgör man vad skivan är behandlad med? Är det ens möjligt?
Hedins som jag skrev är grymt bra & "lättjobbad, & den kan inte förstöra ditt fina bord.I Ironside skrev:
Tvätta av lite & torka det ordentligt torrt.
Hasa över ytan lätt för hand med 400 slippapper & ta bort ev slipdamm.
Dra sedan på oljan över hela ytan med mycket liten typ frotte-trasa/bit, & du kommer att se om bordsskivan "suger", för det blir "torrfläckar där (gå över med olja från närliggande ytor i så fall)
Vänta sedan ca 15 min å testa polera på en liten yta för hand med en torr frotte-bit.
Känns det som det "sugit klart" så torka av hela ytan.
Oljan reagerar med att oxidera, & den ytan kan poleras så blank man vill ha den.
Jag har använt denna till alla mina massiva Valnötsskivor/fönsterbrädor i 13 år.
Kört av dom 2 ggr på 13 år & burken räcker länge & är prisvärd.
Tack, jag ska titta närmare på det. Tyvärr verkar jag ha läst fel – bordsskivan är faktiskt inte massiv 😮. Antar att priset fick mig att tro att det stod "massiv" när det egentligen är ekfaner. Jag ska undersöka hur tjockt ekfaneret är. Den här gången verkar det inte behövas särskilt mycket slipning, men det kan vara bra att veta för framtiden.
Exact samma process ändå, & därför jag råde dig till 400 slippapper.I Ironside skrev:
Ett bord i redan bra skick behöver enbart mycket lätt avslipning för att öppna lite porer i ytan, så oljan har små mikroskopiska "hullingar" att "fästa" i. (man ser oftast inte ens att man slipat av ytan med ögat)
Bra att veta!
Hittade lite mer info : https://www.lundbergs-mobler.se/upl/files/182178.pdf
Det är massiva lister och extra tjock ekfaner. MDF verkar användas för att minska rörelser, men troligtvis även för att hålla nere priset. Det framgår inte exakt hur tjock faneren är, men det nämns att alla bord kan slipas 0,1–0,3 mm, vilket är nästintill ingenting. Det känns svårt att åstadkomma så exakta slipningar med vanliga verktyg. Jag misstänker dock att "tjock ekfaner" tillåter lite mer slipning än så. Som du säger, bordet är i bra skick, så det finns ingen anledning att slipa djupt – korn 400 borde vara fullt tillräckligt.
Om bordet är behandlat med hårdvax rekommenderar tillverkaren OSMO Hårdvaxolja nr 3062. Om det är oljat, föreslår de Danish Oil eller liknande.
Utdrag från länken
Man anger också att möblerna är handmålade så det kan förklara penseldragen som syns.
Hittade lite mer info : https://www.lundbergs-mobler.se/upl/files/182178.pdf
Det är massiva lister och extra tjock ekfaner. MDF verkar användas för att minska rörelser, men troligtvis även för att hålla nere priset. Det framgår inte exakt hur tjock faneren är, men det nämns att alla bord kan slipas 0,1–0,3 mm, vilket är nästintill ingenting. Det känns svårt att åstadkomma så exakta slipningar med vanliga verktyg. Jag misstänker dock att "tjock ekfaner" tillåter lite mer slipning än så. Som du säger, bordet är i bra skick, så det finns ingen anledning att slipa djupt – korn 400 borde vara fullt tillräckligt.
Om bordet är behandlat med hårdvax rekommenderar tillverkaren OSMO Hårdvaxolja nr 3062. Om det är oljat, föreslår de Danish Oil eller liknande.
Utdrag från länken
Det går dock säkert utmärkt att använda Herdins köksbänksolja med.BORDSSKIVOR I EK Ek är ett förstklassigt material i bordsskivor. Det är hårt och har en vacker kraftfull struktur i sin yta. Ditt Wilmabord är tillverkat i en kombination av massiv ek i kantlister och friser samt tjocka ekfanér. De extra tjocka ekfanéren innebär att bordet kan slipas om och nya ytor kan byggas upp, om det skulle behövas. Vi oljar eller vaxar våra ekbord, då vi tycker att det ger den finaste ytan. En sådan yta som underhålls på rätt sätt är tålig och åldras vackert. Ditt Wilmabord är oljat tre gånger eller vaxat två gånger när du får det. Du ska därför inte börja med att olja eller vaxa bordet när du får hem det, utan det är klart att använda. Oljan och vaxet skyddar bara bordet mot fukt i form av vatten och andra vätskor under en kortare tid. Det är därför viktigt att så fort som möjligt torka bort vätska som hamnat på bordsytan. En oljad Wilmaskiva ska oljas om en gång per år. Använd då gärna Danish Oil eller en liknande hartsbaserad olja som finns i välsorterade färgaffärer. Följ anvisningarna för oljan. En vaxad Wilmaskiva ska vaxas om varje år med en transparent hårdvax. Vi rekommenderar OSMO Hårdvaxolja nr 3062 som f inns i välsorterade färgaffärer. Följ anvisningarna för vaxet.
Man anger också att möblerna är handmålade så det kan förklara penseldragen som syns.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 417 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 417 inlägg
Jag tycker lacken så länge som lacken är oskadad. Vilket är väldigt många år, vårt kök är 20 år och det är bara under diskhon som lacken är skadad.Tomture61 skrev:
Oljning behöver underhållas betydligt oftare än så på ytor där man torkar/städar mycket.
Vi la golvlack av finare kvalitet på ett matbord för något år sedan. Det tog inte lång tid innan det började flagna, några år höll det. Problemet är jobbet som krävs för att lacka om – slipningsarbetet är omfattande. Olja och hårdvax kräver generellt väldigt lite slipning, om inte ytan är väldigt upphackad. Men visst, man behöver olja/vaxa säkert en gång om året. Å andra sidan är det ganska snabbt gjort.BirgitS skrev:
Ska man lacka, så är det 2-komponentslack som gäller, d.v.s. sådan lack som de flesta möbler levereras med. Den håller klart mycket längre, men när den väl slits uppstår samma problem, d.v.s. ett omfattande slipjobb.
Edit : På köksluckor är det en lite annan situation – slitaget går inte att jämföra med ett matbord som används dagligen. Där vet jag faktiskt inte vad jag skulle vilja ha. Idag har vi ett vitt IKEA-kök, och det fungerar förvånansvärt bra. Jag skulle dock ALDRIG välja ett vitmålat matbord.
Mina köksluckor från 2008 med klarlackad ekfaner börjar bli slitet på sina ställen .I Ironside skrev:Vi la golvlack av finare kvalitet på ett matbord för något år sedan. Det tog inte lång tid innan det började flagna, några år höll det. Problemet är jobbet som krävs för att lacka om – slipningsarbetet är omfattande. Olja och hårdvax kräver generellt väldigt lite slipning, om inte ytan är väldigt upphackad. Men visst, man behöver olja/vaxa säkert en gång om året. Å andra sidan är det ganska snabbt gjort.
Ska man lacka, så är det 2-komponentslack som gäller, d.v.s. sådan lack som de flesta möbler levereras med. Den håller klart mycket längre, men när den väl slits uppstår samma problem, d.v.s. ett omfattande slipjobb.
Edit : På köksluckor är det en lite annan situation – slitaget går inte att jämföra med ett matbord som används dagligen. Där vet jag faktiskt inte vad jag skulle vilja ha. Idag har vi ett vitt IKEA-kök, och det fungerar förvånansvärt bra. Jag skulle dock ALDRIG välja ett vitmålat matbord.
Blöta händer + matoljespill .
Går det att köpa 2k halvblank klarlack 🤔