455 läst · 7 svar
455 läst
7 svar
Hur behandla teakbord?
Köpte ett teakbord, skivan full av ringar och kaffe/vin-spill, skavmärken osv. Idag slipade jag skivan med slipmaskin, den blev perfekt!!! Men - hur ska jag nu behandla skivan? Den verkar väldigt ömtålig. Bordet ska stå ute på altan. Vill kunna ställa glas och koppar utan underlägg och spilla rödvin/kaffe. Råd?
Ömtålig bordsskiva som ska stå utomhus och tåla rödvinsspill och kaffe. Motstridigt, och en i princip omöjlig uppgift för en ytbehandling. Oavsett produkt lär du behöva vara snabb på att torka upp. Jag hade kört på hårdvaxolja och nanofinish från Hozon, mest för att dom funkar mycket bra för mig på andra massiva skivor. Aldrig kört dem på teak dock, men kan inte se varför det inte skulle fungera
Polyuretanlack är nog det som fungerar bäst. 2-komponent som kräver andningsskydd och viss finess när man lackar. Finns på Biltema, men lite dyrare varianter brukar vara lättare att få bra yta på. Håller emot rödvin så länge man inte slagit hål på lacken, såklart.
Produkter som diskuteras: "andningsskydd"
Andningsskydd
Andningsskydd är viktiga för att skydda dig från skadliga partiklar, gaser och ångor när du utför olika arbeten. Vårt utbud inkluderar engångsandningsskydd, halvmasker och helmasker, samt filtrerande halvmasker med ventiler, alla utformade
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 830 inlägg
Om TS håller till på västkusten rekommenderas fullständigt avhållsamhet från behandling av teak. Vackert silvergrå blir den och tvättas lätt ren med såpa och varmt vatten. Teak på båtdäck likaså så att man får någorlunda halkskydd och inte hamnar i vattnet.
Olja teak…Landkrabbor! 😉
Olja teak…Landkrabbor! 😉
Här var det Skåne, men vi har också vatten - vi kan segla till Dragör. Behandlade bordet. Köpte en liten slipmaskin (Jula) och slipade 0,5 mm. Det blev mycket bra - alla märken försvann. Sedan penslade jag med teak- och hårdvaxolja (Bauhaus). Torkade bort överskottet efter 30 min. Bordet blev som nytt och den mörka teakfärgen återkom. Hoppas det håller sig och tål lite spill.Johan Gunverth skrev:
Produkter som diskuteras i tråden