Håller på med ett uthusbygge. Satte upp panelbräder i somras (eller var det förra sommaren?) Men hann aldrig måla. Nu har ju träet blivit tämligen gråprickigt. Hur gör jag nu innan målning? Tvättar med vadå? Har läst att man ska borsta panelen för bättre vidhäftning. Vadå för slags borste? Stålborste? Eller går det bra med vanlig skurborste? Hur vet man när man har gnott tillräckligt?
Alla goda råd mottages tacksamt! :)

Om det är slamfärg är det bara att borsta och måla, i annat fall kolla vad färgleverantören rekommenderar.

Tänkte måla med egen blandning antingen baserar på linolja eller på tjära.
Vill bara inte att prickarna fortsätter växa under färgen.

Nu har jag skurat med Prick Fri och det ska verka i minst ett dygn innan jag tvättar bort det. Det jag nu undrar över är om man verkligen behöver tvätta med ett annat medel efter det? På flaskan står att man ska tvätta antingen med Jape Underhållstvätt eller med Jape Målartvätt (om ytan ska målas om). Jag tänker mig att målartvätten framför allt är aktuellt om man har en färgyta som ska mattas ner innan ommålning. Men, Underhållstvätten då? Är den verkligen nödvändig eller räcker det att noga skölja av med vatten ?

Vatten måste räcka.
Linoljefärg och tjära fäster i stort sett på allt trävirke utan knussel. Bara det inte är för fuktigt.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.