Hej!

Jag är total novis till vad gäller jacuzzi/spabad och har förvärvat det när vi köpte huset och flyttade in i somras.
Har inte gjort något åt det förens för någon vecka sedan (7 månader senare) och lyckades bland annat rensa filtret (manuellt under kranen och dra med fingrarna (med diskhandskar).

Har försökt chocka med 2 tabletter klor. Det gav bra värden på alla 3 av 4 (se bild) - förutom just den nedersta (PPM Stabilizer).

I förrigår var klor nästan på noll.

Så i förrigår och igår försökte jag med klor som är i "granulatform" (pulver, ser ut som tvättmedel).
Körde 3 matskedar (rekommenderad för 1000 liter) i kanske 2 dl vatten för att späda ut (i en hink). Hällde sedan ner det i spabadet. Knappt märkbar effekt på klor. Körde 5 matskedar igår och fick därefter detta resultat.
 
  • Hand håller i en poolteststripsflaska med färgkodad skala för att mäta pH, klor, alkalinitet och stabilisatorvärden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand i handskar håller en vattenkvalitetsteststrip mot en flaska med olika färgskalor för att kontrollera pH och klorhalt i ett spa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
SvensKiwi SvensKiwi skrev:
Hej!

Jag är total novis till vad gäller jacuzzi/spabad och har förvärvat det när vi köpte huset och flyttade in i somras.
Har inte gjort något åt det förens för någon vecka sedan (7 månader senare) och lyckades bland annat rensa filtret (manuellt under kranen och dra med fingrarna (med diskhandskar).

Har försökt chocka med 2 tabletter klor. Det gav bra värden på alla 3 av 4 (se bild) - förutom just den nedersta (PPM Stabilizer).

I förrigår var klor nästan på noll.

Så i förrigår och igår försökte jag med klor som är i "granulatform" (pulver, ser ut som tvättmedel).
Körde 3 matskedar (rekommenderad för 1000 liter) i kanske 2 dl vatten för att späda ut (i en hink). Hällde sedan ner det i spabadet. Knappt märkbar effekt på klor. Körde 5 matskedar igår och fick därefter detta resultat.
Att klornivån inte rörde sig första tillsatsen beror på att kloret förbrukades ganska omedelbart av olika föroreningar och bakterier som har hunnits etablerats över tiden när det inte fans klor kvar i vattnet - fria kloret höjs inte förrän alla oxiderbara ämnen i vattent har oxiderats upp.

'Stabilizer' anger hur mycket isocyanurat-salter som är kvar i lösningen efter att dess påhängda klor har förbrukats och det vill man inte har för koncentrerat då i för hög halt så får man inte längre någon fri klor trots att man häller i ganska mycket ny klormedel av dess buffrande, komplexbindande verkan av kloret. - att det är '0' på mätsticka är alltså inte ett fel och man vill ha så lite av det som möjligt. 'ideal' är den nivå man når så småningom när badet har använts lagom ofta och med klortillsats då och då över en lång tid.

När du använder natrium-(di, tri)klorisocyanaurat som klormedel så kommer nivån sakta öka (som är angiven som 'stabilizer' på mätstickan) om det fylls på ofta vid hårt belastad bad och om man närma sig 150 så bör man byta klortillsatsen till hypokloritbaserad klor, oftast tillgänglig som kalciumhypoklorit i granulatform, även natriumhypoklorit fungera men är då i dunkform och avsedd för större anläggningar med doserpump.

Det fins en (utseendemässig) fördel med natriumhypoklorit framför kalciumhypoklorit när det används kontinuerligt, framförallt i poolsammanhang, då med kalciumhypoklorit och för hög Ph plötslig kan göra vattnet oklar och mjölkig av utfälld kalciumkarbonat i extrem fin form som inte går att filtrera ur, och svår och tidsödande att åtgärda i efterhand.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Att klornivån inte rörde sig första tillsatsen beror på att kloret förbrukades ganska omedelbart av olika föroreningar och bakterier som har hunnits etablerats över tiden när det inte fans klor kvar i vattnet - fria kloret höjs inte förrän alla oxiderbara ämnen i vattent har oxiderats upp.

'Stabilizer' anger hur mycket isocyanurat-salter som är kvar i lösningen efter att dess påhängda klor har förbrukats och det vill man inte har för koncentrerat då i för hög halt så får man inte längre någon fri klor trots att man häller i ganska mycket ny klormedel av dess buffrande, komplexbindande verkan av kloret. - att det är '0' på mätsticka är alltså inte ett fel och man vill ha så lite av det som möjligt. 'ideal' är den nivå man når så småningom när badet har använts lagom ofta och med klortillsats då och då över en lång tid.

När du använder natrium-(di, tri)klorisocyanaurat som klormedel så kommer nivån sakta öka (som är angiven som 'stabilizer' på mätstickan) om det fylls på ofta vid hårt belastad bad och om man närma sig 150 så bör man byta klortillsatsen till hypokloritbaserad klor, oftast tillgänglig som kalciumhypoklorit i granulatform, även natriumhypoklorit fungera men är då i dunkform och avsedd för större anläggningar med doserpump.

Det fins en (utseendemässig) fördel med natriumhypoklorit framför kalciumhypoklorit när det används kontinuerligt, framförallt i poolsammanhang, då med kalciumhypoklorit och för hög Ph plötslig kan göra vattnet oklar och mjölkig av utfälld kalciumkarbonat i extrem fin form som inte går att filtrera ur, och svår och tidsödande att åtgärda i efterhand.
Hej och tack för ditt svar!
Det var väldigt detaljerat och ingående och jag ska nog inte påstå att jag hängde med på allt 😅

Men det jag tror att jag kunnat utläsa är:

  1. Ha i mer klor.
    Min tanke är då - höjer det inte pH-värdet? Det är ju redan väldigt högt (eller, det var det igår iaf, har inte haft tid att ta en titt med sticka idag, eventuellt senare ikväll).


  2. Är en doseringspump dumt? Verkar på det du skriver att det är för större anläggningar. Har dock en bekant (som jag inte kan få hjälp med det här av) har en sådan.

  3. Hade du rekommenderat, om jag nu ska försöka få i mer klor (utan att pH-värdet blir ännu högre), att jag fortsätter med det granulera/tvättmedels-liknande kloret?
Tack igen! 🙏
 
Det ser inte ut som du behöver göra så mycket mer...

På sista bilden med stickan såg det ut som att du hade tillräckligt med klor, pH täcker du över den intressanta färgen med stickan men skulle säga att det ligger närmast 6.6 vilket är lite underkant, men det kan vara annat med annan ljus.

- dessa mätstickor är svåra att bedöma på just pH och det är mer att man skall titta på kulören i avseende förhållande mellan gult,rött och lila - inte hur pass färgmättat det är då det är allt som oftast för tunt eller för blödigt.

- alkaliteten verkar också inom fönstret. kort sagt så behöver du egentligen inte göra så mycket mer än möjligen lyfta pH en smula - vilket kan göras med natriumsoda (brukar kallad pH-plus i polkemsammanhang), vilket också i förlängningen ökar alkaliteten, men inte lika mycket som natriumbikarbonat (och ja, bikarbonat som används för hushållsrengöring fungerar lika bra om man tänker öka alkaliteten). pH-minus (oftast natriumvätesulfat) kan man använda för att minska pH och alkalitet samtidigt, men kan vara väldigt trixigt och tar tid innan det landar rätt då den lösta koldioxiden och kolsyran i vattnet skall hitta en ny balanspunkt genom att absorbera koldioxid från luften eller avgasa koldioxid till luften vilket påverkar både karbonat och vätekarbonatjonerna innan man fått nivåerna rätta och stabila - saltsyra är annan syra som förbrukar alkalitet och också sänker pH.

---

Fortsätt med liten dos granulat av di/triklorisocynaurat precis som du redan gör nu när klorhalten börja sjunka igen

Att fundera på kalciumhypoklorit/natriumhypokklorit gör du först om badet används väldigt intensivt, häller i mer klorpulver hela tiden för att hålla klorhalten och när 'stabilize'-värdet börja närma sig 100 och med det börja få känning av klorblockering - då kan man titta på hypokloriter som alternatibv klorering då det inte ökar 'stabilizer-värdet' men ändå fyller på med aktiv klor.

- spabad/jacuzzi har mycket liten volym vatten gentemot en stor pool och det är svårt att få en doserpump att dosera tillräckligt lite om man inte späder ut ordentligt.

I fallen när man har doserpump så är det analysutrustning som hela tiden analysera vattnet som i simhallar etc.

---

natriumdiklorisocyaurat har pH 6.7 så det påverkar inte pH så mycket.

natriumtriklorisocyanurat har betydligt lägre pH så det kan minska pH lite mer tills en del av kloret förbrukats då pH åker upp igen

natrium/kalciumhypoklorit är alkaliskt och ökar pH - men när kloret förbrukas så sjunker den igen då det blir koksalt respektive vägsalt när kloroxiderna (hypokloriten) har blivit av med sina syreatomer och blivit klorider
 
Redigerat:
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
T
Ditt PH är för högt.
Gissar på närmare 7.9 sett till färgen.

klor kan du lägga direkt i skimmer , du behöver inte lösa upp det innan.
Men ha igång cirkulationen samtidigt.
Antar att det är spa klor du använder i granulat form?

Sen är 3 matskedar för mycket åt gången.
Kör en istället och lite oftare så sparar du på materialen i badet.
Du ska sikta på att ha ca 1 ppm klor, men det blir ofta mer efter man precis lagt i men 5 ppm är onödigt.

Samt ha locket öppet 10-20 min efter så det vädrar ut klorgas.

Ett annat tips är att kontrollera en gång varje vecka oavsett om ni badat eller inte så det finns lite klor hela tiden så inte vattnet hinner bli unket.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ditt PH är för högt.
Gissar på närmare 7.9 sett till färgen.
Nja håller inte med i avseende sista bilden - för lite blå/lila i tonen och för gulröd för vara högsta pH-värde och är närmast 6,8 i referensfärgerna då det finns för lite blått och för mycket gult i den röda tonen

gissar att indikatorn består av fenol-rött (phenolsulfonphthalein) och vid pH 8 och högre bör man se en antydan mot lila i det röda

Dock är sådant vanskligt att bedöma från en mobilbild och beror också på belysningens färgkvalitet och kamerans påverkan.

Sådan skall helst läsas av utomhus eller i ljuset från en 'vit' halogenlampa med kontinuerlig färgskala - inte från LED eller lysrörsljus med låg färgindex.

En alternativ indikator när man försöka hålla pH runt 7 är BTB (bromtymolblått) med en mätområde pH 6 (gul) - 7.6 (blå) med övergångsområde i olika gröntoner.

ofta har man bättre kondtroll på pH med dropp-kemikalier än att använda en testticka, men det bästa är förstås en riktig pH-meter med glaselektrod.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det ser inte ut som du behöver göra så mycket mer...

På sista bilden med stickan såg det ut som att du hade tillräckligt med klor, pH täcker du över den intressanta färgen med stickan men skulle säga att det ligger närmast 6.6 vilket är lite underkant, men det kan vara annat med annan ljus.

- dessa mätstickor är svåra att bedöma på just pH och det är mer att man skall titta på kulören i avseende förhållande mellan gult,rött och lila - inte hur pass färgmättat det är då det är allt som oftast för tunt eller för blödigt.

- alkaliteten verkar också inom fönstret. kort sagt så behöver du egentligen inte göra så mycket mer än möjligen lyfta pH en smula - vilket kan göras med natriumsoda (brukar kallad pH-plus i polkemsammanhang), vilket också i förlängningen ökar alkaliteten, men inte lika mycket som natriumbikarbonat (och ja, bikarbonat som används för hushållsrengöring fungerar lika bra om man tänker öka alkaliteten). pH-minus (oftast natriumvätesulfat) kan man använda för att minska pH och alkalitet samtidigt, men kan vara väldigt trixigt och tar tid innan det landar rätt då den lösta koldioxiden och kolsyran i vattnet skall hitta en ny balanspunkt genom att absorbera koldioxid från luften eller avgasa koldioxid till luften vilket påverkar både karbonat och vätekarbonatjonerna innan man fått nivåerna rätta och stabila - saltsyra är annan syra som förbrukar alkalitet och också sänker pH.

---

Fortsätt med liten dos granulat av di/triklorisocynaurat precis som du redan gör nu när klorhalten börja sjunka igen

Att fundera på kalciumhypoklorit/natriumhypokklorit gör du först om badet används väldigt intensivt, häller i mer klorpulver hela tiden för att hålla klorhalten och när 'stabilize'-värdet börja närma sig 100 och med det börja få känning av klorblockering - då kan man titta på hypokloriter som alternatibv klorering då det inte ökar 'stabilizer-värdet' men ändå fyller på med aktiv klor.

- spabad/jacuzzi har mycket liten volym vatten gentemot en stor pool och det är svårt att få en doserpump att dosera tillräckligt lite om man inte späder ut ordentligt.

I fallen när man har doserpump så är det analysutrustning som hela tiden analysera vattnet som i simhallar etc.

---

natriumdiklorisocyaurat har pH 6.7 så det påverkar inte pH så mycket.

natriumtriklorisocyanurat har betydligt lägre pH så det kan minska pH lite mer tills en del av kloret förbrukats då pH åker upp igen

natrium/kalciumhypoklorit är alkaliskt och ökar pH - men när kloret förbrukas så sjunker den igen då det blir koksalt respektive vägsalt när kloroxiderna (hypokloriten) har blivit av med sina syreatomer och blivit klorider
Hej och tack för svaren! Jag ber om ursäkt för så långsamma svar!
Dumt nog såg jag inte att bilderna var i felaktig kronologisk ordning. Datumen står på bilderna, men lätt att missa, så den första bilden är den _senaste_ bilden.
Det är alltså helt "vitt" vad gäller klorhalten.

Enligt instruktionerna på förpackningen så är det 3 matskedar per "klorning". Kan ta en bild på det klor som förra ägaren använde (och vi nu använder) och ladda upp.

Så om man utgår från första bilden så är pH-värdet för högt, men hur kan jag få den vita färgningen på fritt klor att höjas till lila-aktig utan att höja pH-värdet? Om det nu ens går?

Tack igen alla för era svar!
 
hmm, första bilden angiven som 11 dec och bild 2 som 6 jan - då bör sista bilden ha speglat 'nuläget'

dvs badet har en viss nivå aktiv klor i sig.

Sedan är di och triklorisocyanurat på den sura sidan av pH och tillsats av dem borde ha sänkt pH en smula, inte höjt nivån. (Na-dikloisocyanurat pH ca 6,7, Na-triklorisocyanurat nedåt pH 2)

Har det däremot varit kalciumhypoklorit som klortillsats så hade det höjt pH.


Det bästa är förstås att du tar en ny bild på en ny test - fotograferas helst i dagsljus så att bilden blir liknande som bild nr 2 i den ursprungliga inlägget.

.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
X xxargs skrev:
hmm, första bilden angiven som 11 dec och bild 2 som 6 jan - då bör sista bilden ha speglat 'nuläget'

dvs badet har en viss nivå aktiv klor i sig.

Sedan är di och triklorisocyanurat på den sura sidan av pH och tillsats av dem borde ha sänkt pH en smula, inte höjt nivån. (Na-dikloisocyanurat pH ca 6,7, Na-triklorisocyanurat nedåt pH 2)

Har det däremot varit kalciumhypoklorit som klortillsats så hade det höjt pH.


Det bästa är förstås att du tar en ny bild på en ny test - fotograferas helst i dagsljus så att bilden blir liknande som bild nr 2 i den ursprungliga inlägget.

.
Men åh.. Jag skrev givetvis fel månad xD "Igår" var dagen innan jag postade bilden, så 11 januari. Ursäkta!
Jag tar ett nytt test så fort jag kan (förmodligen om 2 dagar, på lördag) och även en bild på pH-förhöjaren som finns i garaget (för att utröna om det höjer eller söker pH). Men första bilden där det är vitt på pH-delen av stickan, är den senaste, och då från 11 januari.

Tack för att du såg det och jag återkommer!
 
Hallå!
Här är gårdagens värden (lördag, 18 januari).
För en pool verkar vitt vara okej, men, för ett "spa" (vilket jag förmodar att det är vad den här typen kallas) så verkar det vara lila det ska vara. Men.. om jag nu häller i mer klor (bifogar en bild på den också med doseringen på baksidan) för att öka fritt klor, kommer väl PH-värdet att höjas? Hur gör man för att åtgärda det.
 
  • En flaska med testremsor för vattenkvalitet i pooler och spa, som visar olika färger för mätning av pH-värde och klornivåer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av spa-klor med instruktioner för dosering och pH-värde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning av Delphin Spa pH Plus, granulat för att höja pH-värdet i vatten, hålls i en hand framför en hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte direkt kopplat till trådens huvudfråga, men de där mätstickorna har ju mycket bättre färgskala än de jag använder. Mina mätstickor blir en gissning varje gång, det är oftast tre-fyra fält som känns rätt, detta då färgerna på skalan inte har samma färgdjup som stickorna visar.

Min erfarenhet efter fyra månader med badtunna är att så länge man har PH hyfsat bra, så räcker det att slänga i lite klor (2 tabletter i mitt fall) i veckan och en eller två tabletter extra efter bad. Men då jag har annat fabrikat på min poolkemi så är ju inte mina erfarenheter direkt överförbara.

En kompis har i sin badtunna aldrig tillfört något annat än enbart klor och han byter vatten enbart en gång per år, trots detta så har han inga bekymmer med vattenkvaliten. Det verkar vara väldigt olika hur lätt eller svårt det är att upprätthålla en bra kemi.

Jag passade förra helgen på att byta vatten då jag varit bortrest och då stängt av värmenn (cirkulerade vattnet varje natt och hade ställt temperaturen på 8°C). Efter nästan två veckor så höll fortfarande tunnan 14 grader. Det blev lite slöseri med energi. Man kan dock konstatera att jag inte såg någon visuell skillnad på vattnet före och efter bytet. Värt att notera också, jag har gratis vatten iom att jag har en egen brunn...

Men jag är ju i praktiken också novis på detta. Tänkte bara att TS kanske är intresserad av erfarenheterna från en annan novis.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
det du visar en bild på är en pH+ och innehåller nog inget klor alls… Förväxlat bilden igen?!
 
  • Wow
SvensKiwi
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
det du visar en bild på är en pH+ och innehåller nog inget klor alls… Förväxlat bilden igen?!
Jag tror du har löst det! Herregud... jag såg inte ens att det INTE står klor utan bara pH+. Jesus christ. Det enda vi har hemma är dessa chock-klortabletter. Men dessa ska väl inte användas i annat fall än vid "chock"-tillfällen? Har du andra tabletter "pacman42"?
Finns det något granulat ni skulle kunna rekommendera? Eller går det bra med andra klortabletter för den "vanliga" tillsättningen av klor?
 
  • Förpackning av Delphin Spa Quick Tabs 20g för chock- och långtidsdesinfektion av spa, med blått lock och etikett med vattenmotiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning med Spa Quick Tabs för chockdesinfektion av spavatten, innehåller doseringsinstruktioner och varningar på etiketten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Chockklor eller inte, det är samma klor...

Jag har detta kit:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6467092

Jag chockklorerar genom att slänga i ett par tabletter extra.

Det kändes väldigt svårt i början för mig också, men efter lite användning så håller jag i huvudsak koll på PH och slänger i samma mängd klor varje vecka, om vi inte badar mer än en gång samma vecka för då blir det ett par tabletter extra. Men jag fuskar ju genom att jag bytt vatten också. Jag har förresten bara behövt justera PH två gånger, en gång i början (oktober) då jag behövde höja när jag driftsätte tunnan (jag har lite surt vatten i brunnen) och en gång i början av december då jag behövde sänka lite.
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Quicktabs löses upp snabbt och ger en hög klornivå under en kortare tid, så de ska du inte använda som dagligt klor.

Det första man alltid gör när det gäller spa eller pool är att balansera Ph, alkalinitet och gärna kalkhårdhet.
När det är i balans börjar man med klor!

Klor och Brom (som jag använder i mitt spa, för det luktar mindre och är snällare mot badkläder) kommer sakta att höja Ph och sänka alkalinitet.

Alkaliniteten påverkar Ph, som i sin tur påverkar klorhalt, så de hänger alla ihop...
 
  • Gilla
SvensKiwi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.