Vi har sedan en tid FTX installation. Eftersom huset är 70-tal var den tidigare lösningen självdrag. De gamla hålen finns fortfarande kvar och även om ventilationen är ”stängd” är det självklart inte optimalt. Jag funderar på hur jag bäst ”stänger” de gamla ventilationshålen. Rent estetiskt ser jag inte behovet av att mura igen dem utan skulle räcka med att stänga innerväggen…men då blir kanske klimatet inte bra med en extra ”luftning” i väggen? Eller också är det kanske t o m bra…hur hade ni gjort? Hur få åldersbeständig plast på plats mm?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
När jag satte in ftx så tog jag bort ventilen på insidan, stoppade in isolering ut till samma nivå som fasadteglet, lappade diffusionstäta plasten, fyllde installationsskicktet med en bit isolering, till sist en bit gips som spacklade och målades så att det gamla hålet inte syns från insidan.
På utsidan har jag lämnat det som det är. Vid tillfälle ska jag ta bort även det, fälla in tegel och putsa över. Men i ditt fall där du inte har putsad fasad hade jag lämnat utsidan som den är.
På utsidan har jag lämnat det som det är. Vid tillfälle ska jag ta bort även det, fälla in tegel och putsa över. Men i ditt fall där du inte har putsad fasad hade jag lämnat utsidan som den är.
Har man samma fasadtegel och orkar bila bort och byta sten annars som du säger....Men vänd på gallret?. lamellerna ner så vatten droppar av fasadJ JSten skrev:När jag satte in ftx så tog jag bort ventilen på insidan, stoppade in isolering ut till samma nivå som fasadteglet, lappade diffusionstäta plasten, fyllde installationsskicktet med en bit isolering, till sist en bit gips som spacklade och målades så att det gamla hålet inte syns från insidan.
Hur fick du isolering du stoppade i att inte ”åka ut” mellan vägg o tegelfasad? Finns ju lite mellanrum mot teglet.J JSten skrev:När jag satte in ftx så tog jag bort ventilen på insidan, stoppade in isolering ut till samma nivå som fasadteglet, lappade diffusionstäta plasten, fyllde installationsskicktet med en bit isolering, till sist en bit gips som spacklade och målades så att det gamla hålet inte syns från insidan.
Redigerat:
Tar du stenull eller liknande isolering så håller den formen ganska bra, d.v.s få tag i en skiva som är lika djup som existerande isolering i väggen, skär till en plugg något större än hålet, kanske 10%. Sedan knör du in den lite försiktigt i hålet utan att deformera den för mycket. Skulle våga påstå att det inte är så noga, sticker den ut någon centimeter i hålet där teglet är så spelar det mindre roll. Det viktiga är att det blir tätt och att den inte hamnar så långt ut att isoleringen hamnar nära gallretS sepani skrev: