Hej!
Jag har ett rum med två stycken fast installerade el-radiatorer. Dem har spänning 230V och styrka 500W. Jag vill byta ut dem båda två. Jag vill ha radiatorer av märket Adax Neo. Problemet är att dem kan levereras i fast installation 400V eller installation med stickpropp och då är det 230V.

Hur ska man lösa detta problem? Kan man köpa dem med stickpropp, klippa kabeln, och installera dem fast i den befintliga dosan på väggen som jag har?

Kan man göra om den fasta dosan som sitter på väggen till ett utanliggande på vägguttag?

Finns det någon annan möjlig lösning?

Någon som varit i samma situation och kanske valde något annat märke av radiatorer som redan var förberedda för fast installation 230V som ni kan rekommendera (Jag vill helst ha Adax Neo för jag har bytt till dem radiatorerna i ett annat rum men går det inte här så går det inte och då tar jag gärna tips på andra fabrikat...)?

Jag har öppnat dosan som sitter på väggen för att visa med en bild hur det ser ut där inne.

Tacksam för svar, mvh, Anders

Öppen elektrisk anslutningsdosa på vägg med kablar och skruvanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klipp stickproppen, de' e' så man gör.
 

Bästa svaret

Jag utgår ifrån att kabeln som går neråt genom dragavlastningen är den som går till nuvarande element och att spänningen över svart och blå är 230V. Då är det bara att ta bort stickproppen och koppla in det nya elementet exakt likadant.
 
  • Gilla
AndersLei
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.