Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänkte montera upp spottar i vår hall. Det sitter två klassiska takkontakter i hallen nu (med bakomliggande dosor givetvis), och eftersom hallen inte är gigantisk så är inte doslock aktuellt att täcka för med. De hade dominerat det visuella intrycket för mycket.
Hur blir man av med dessa till förmån för spottar? Rent elektriskt är det inget konstigt. De är parallellkopplade så tändtrådarna kan enkelt kopplas om till spottar.
Däremot är frågan hur man maskerar hålen. Är det enda som gäller att man byter de berörda gipsskivorna i taket till nya?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Om du kan få bort dosorna på insidan kan du laga gipsskivorna istället för att byta dem. http://www.gyproc.se/gör+det+själv/så+här+gör+du/reparera+skador/laga+hål+med+triangelmetoden
Vad sätter du in för spottar? Hur ser du till att spottarna har ventilation kring kylflänsarna och att inget brännbart ligger an. Även LED-spottar kan bli för varma om de ligger dikt an mot isolering.
Vad sätter du in för spottar? Hur ser du till att spottarna har ventilation kring kylflänsarna och att inget brännbart ligger an. Även LED-spottar kan bli för varma om de ligger dikt an mot isolering.
känns bökig att installera takspottar i ett befintligt tak om man inte kan komma åt ovanifrån...
Det går säkert men de sätter sina begränsningar i vad man kan montera för spottar....
Om man vill ta bort lampkontakten så är täck lock den bästa lösningen. Om du ska bygga igen så måste du ta bort ledningarna dit.
Det går säkert men de sätter sina begränsningar i vad man kan montera för spottar....
Om man vill ta bort lampkontakten så är täck lock den bästa lösningen. Om du ska bygga igen så måste du ta bort ledningarna dit.
Finns det inte tunna LED-puckar som inte kräver någon kylande luftspalt alls?
Då kan du kanske sätta ett nytt undertak direkt på det gamla (kanske en tunn läkt mellan på endast några mm, som då även ger plats för kabeldragningen) och bara ta ut hål för puckarna ...?
Men fimpar du elen i de befintliga dosorna och täcker över dessa permanent så måste elen avinstalleras helt i dessa. Går det kablar i dosorna som matar vidare till annat (troligt) så måste kablarna dras ur, dosorna tas väck, röret skarvas ihop i den gamla dosans plats och nya kablar dras in.
Då kan du kanske sätta ett nytt undertak direkt på det gamla (kanske en tunn läkt mellan på endast några mm, som då även ger plats för kabeldragningen) och bara ta ut hål för puckarna ...?
Men fimpar du elen i de befintliga dosorna och täcker över dessa permanent så måste elen avinstalleras helt i dessa. Går det kablar i dosorna som matar vidare till annat (troligt) så måste kablarna dras ur, dosorna tas väck, röret skarvas ihop i den gamla dosans plats och nya kablar dras in.
Redigerat:
Ok, tackar för svar. Jag tänkte inte ge mig på detta själv utan en elektriker skulle få lösa det. Ville ha en uppfattning om ingreppets storlek och det lutar ju nästan åt att byta ut gipsskivorna så får elektrikern dra om och montera bort dosor bäst han/hon vill. Det går nämligen 5 tändtrådspar genom ena dosan så det är inte helt trivialt.
Jag har demonterat dosor genom att klippa dem i bitar genom hålet, vrida loss dem från VP-rören och sedan skava på flexslang innan jag satt igen hålet med en gipsbit och spacklat. Ledarna får man dra ut innan man gör detta, och sedan får man dra nya. Det är lite pyssel.
Liknande trådar
-
Avloppsrör i kök som inte sticker ovanför golvet, vad blir bäst ur underhållsynounkt?
Vatten & Avlopp -
60-tals källare blir bastu - så småningom
Grund & Markarbeten -
Angående gammalt tvätthus som blivit bastu
Juridik -
Bastu blir grå🙈
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Hur göra med grund under gammal bod som ska bli bastu
Grund & Markarbeten