Hej!

Har en gäststuga som med tiden sjunkit så pass mycket att golvet i duschen inte längre har rätt fall mot golvbrunn (i mitten) med resultatet att vatten samlas i ena hörnet. Till saken hör att jag redan lyft stugan minst 5 cm, men pga av en senare tillbyggnad vågar jag inte lyfta mer för att undvika sekundära skador.

Mina funderingar så här långt handlar om att antingen riva hela golvet i duschen göra om allt (vilket jag helst vill undvika) eller justera nivån på redan existerande golv med någon slags fyllningsmassa (finbetong?) och ny matta på efter. Skulle detta fungera eller finns det bättre mer korrekt sätt att lösa detta?

Har även tänkt sätta in en duschkabin men den lite för låga takhöjden tillåter tyvärr inte det.

Den ganska enkla stugan sitter på stenar med helt öppen krypgrund där gråvattnet leds i ett avloppsrör från brunn rakt ner marken. Kan tillägga att då huset sjunkit verkar det som golvbrunnen samtidigt tryckts upp en aning av avloppsröret, som nu är kapat och hänger fritt ovan mark.

Tack på förhand för tips och svar

/Kaffetorsk

Redigerat:
BirgitS
Det är inte tillåtet med dubbla tätskikt eftersom det kan ge upphov till mögel och andra skador mellan tätskikten om/när det råkar komma in lite fukt genom det ena lagret. Så ska du lägga in en ny våtrumsmatta måste nuvarande matta bort först. Men då är det ju relativt lätt att ändra golvytan.

Är det inte risk för att gråvattnet påverkar marken och därmed underlaget för stenarna?

• Gilla
kaffetorsk
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte tillåtet med dubbla tätskikt eftersom det kan ge upphov till mögel och andra skador mellan tätskikten om/när det råkar komma in lite fukt genom det ena lagret. Så ska du lägga in en ny våtrumsmatta måste nuvarande matta bort först. Men då är det ju relativt lätt att ändra golvytan.

Är det inte risk för att gråvattnet påverkar marken och därmed underlaget för stenarna?
Ah, ok! Tänkte tvärt om att det skulle skydda trägolvet under bättre med två lager, men det blir ju värre om fukt stängs in såklart. Tack för klargörande

Hur skulle du rekommendera bäst ändra golvytan, med bruk och våtrumsmattan ovanpå? Klinkers är väl mer känsligt för rörelse skulle jag gissa?

Jag tror inte det påverkar stenarna nämnvärt i nuläget då det inte rinner värst mycket vatten där. Jag har även stabiliserat huset med ytterligare sten. Men det är absolut något att hålla koll på om vattenflödet skulle öka ytterligare.

BirgitS
Jag tror att du måste få bort dagens matta för att se hur underlaget ser ut innan det går att veta hur det ska jämnas ut på bästa sätt.

Precis, klinker kräver mycket stabilt underlag.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att du måste få bort dagens matta för att se hur underlaget ser ut innan det går att veta hur det ska jämnas ut på bästa sätt.

Precis, klinker kräver mycket stabilt underlag.
Mjo. Låt säga att det ligger spånskiva eller liknande under, och utan att sänka den redan begränsade takhöjden, är det väl bruk/spackel som är mest lämpat för att skapa fall mot brunn?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.