Trall skall möta muren som går i en vinkel mot altanen. Jag avser därför sätta kortlingar mellan de förskjutna bärlinona för att skapa en ram som skruvreglar kan fästas i.
Jag valde att inte sätta en lång regel som ram då muren ej är symmetrisk och det då hade blivit för stort avstånd på sina ställen.
Jag avser använda konstruktionsskruv men min fundering är om det också finns lämpliga beslag eller metod som kan hantera dessa vinklar. Kan man exempelvis få till lämplig vinkel på en hålplatta med ankarskruv och hammare?
Kommer stötta upp varje kortling med terassfot likt övriga altanen.
Edit: eller övertänker jag detta och där det räcker med att få till rätt vinklar på kortling och dra in två konstruktionsskruv i varje ända?
Jag valde att inte sätta en lång regel som ram då muren ej är symmetrisk och det då hade blivit för stort avstånd på sina ställen.
Jag avser använda konstruktionsskruv men min fundering är om det också finns lämpliga beslag eller metod som kan hantera dessa vinklar. Kan man exempelvis få till lämplig vinkel på en hålplatta med ankarskruv och hammare?
Kommer stötta upp varje kortling med terassfot likt övriga altanen.
Edit: eller övertänker jag detta och där det räcker med att få till rätt vinklar på kortling och dra in två konstruktionsskruv i varje ända?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "altan vinkel"

Altanvinkel PCO varmförzinkad FAST
Sammanfogning av kryssade bjälkar
333 kr inkl moms
Läs mer
Vanliga 90-gradersvinklar utan förstärkningar brukar vara lätta att bocka i ett skruvstäd eller skruvade i två bitar regel (använd reglarna som hävstänger) Bocka och dra på ett lager galvfärg, främst över böjområdet men när du ändå håller på så måla hela.
Fast jag skulle hellre dubblera de sneda för att få mer att skruva i och på köpet kunna justera skruvlinjernas vinklar mer.. Sen blir det dessutom billigare och går snabbare.
Inte för att skruv i enkelregel inte håller men har du väl börjat tänka på det så är det lika bra att göra något extra.
Fast jag skulle hellre dubblera de sneda för att få mer att skruva i och på köpet kunna justera skruvlinjernas vinklar mer.. Sen blir det dessutom billigare och går snabbare.
Inte för att skruv i enkelregel inte håller men har du väl börjat tänka på det så är det lika bra att göra något extra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad skulle du göra framför bastu vid fågelsjö
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Vad är bästa mullvadsskrämman?
Trädgård allmänt -
Renoveringsdrömmar, bästa renoveringsprogrammet?!
Övrigt husrelaterat -
Hur lägga klinker diagonalt med ram/fris runt om, på bästa sätt.
Badrum -
Hur bäst limma fästram vid frånluftsventilhål?
Badrum