17 157 läst · 9 svar
17k läst
9 svar
Hur avslutas markrör?
Har grävt om uppfarten hemma och passade på att lägga lite markrör för el och nätverk. Men Nu funderar jag på: Hur avslutar man snyggast och mest praktiskt vid huset. Vill ju inte dra upp ett 50mm-rör och ha det öppet utan hellre bara kablarna bakom ett plåtskydd. Samtidigt vill jag inte ha 50mm-röret under mark så det kan komma in fukt eller jord och täppa till.
Hittade ett svart delbart skyddsrör som verkar passa över ett 50mm-rör för att dra upp kablar vid stolpe men det blir lite väl klumpigt tycker jag.
Kan/får man göra en egen trälåda i tryckimpregnerat och ha i marknivå där 50mm-röret kommer in och man sedan kan dra vidare ett annat skydd över kabeln?
Hittade ett svart delbart skyddsrör som verkar passa över ett 50mm-rör för att dra upp kablar vid stolpe men det blir lite väl klumpigt tycker jag.
Kan/får man göra en egen trälåda i tryckimpregnerat och ha i marknivå där 50mm-röret kommer in och man sedan kan dra vidare ett annat skydd över kabeln?
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Det är alltid bra att täta ett rör annars får du bara in en massa gojs och myror och helvet som gör det kanske omöjligt att byta framöver. Jag brukar lägga en klick fogskum i öppningen. Lätt att skära bort när det behövs.
Medlem
· kronoberg
· 1 520 inlägg
Snikvarianten är en stor plastpåse i röret och kapa det strax ovanför mark.
Annars så köper man bara "hatta" eller vad man ska kalla de. Brukar gå att skära ett jack i sidan eller att borra ett litet hål i mitten och dra ut kabeln igenom.
Men annars så brukar jag täta med vad som finns närmast till hands tex silicon eller liknande.
Annars så köper man bara "hatta" eller vad man ska kalla de. Brukar gå att skära ett jack i sidan eller att borra ett litet hål i mitten och dra ut kabeln igenom.
Men annars så brukar jag täta med vad som finns närmast till hands tex silicon eller liknande.
Innan jag tänkte till så kastade jag ändförslutningspluggarna, inte så smart. Fogskum borde fungera men lite märkligt att det inte finns ngn gummihatt att köpa som man enkelt kan göra kabelöppningar i men som ändå är tät. Känns inte riktigt bra att lämna röret, om än tätat, under marken men som sagt, någon snygg lösning för att dra upp den iaf en bit och sedan gå vidare med vanligt kabelskydd har jag inte sett..
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 935 inlägg
Eftersom "regeln" är att göra några hål i slangen på lägsta punkten så att vatten kan rinna ut, så är det ganska döfött att försöka förhindra att vatten kommer in. Det kommer det att göra.folkeorg skrev:Innan jag tänkte till så kastade jag ändförslutningspluggarna, inte så smart. Fogskum borde fungera men lite märkligt att det inte finns ngn gummihatt att köpa som man enkelt kan göra kabelöppningar i men som ändå är tät. Känns inte riktigt bra att lämna röret, om än tätat, under marken men som sagt, någon snygg lösning för att dra upp den iaf en bit och sedan gå vidare med vanligt kabelskydd har jag inte sett..
Det man vill undvika är ju att få det fullt med grus, jord och skit, som som sagt gör ett framtida kabelbyte onödigt krångligt. Så plastlocket eller "vad som helst" fungerar i praktiken bra.
Tänkte även på att inte djur tar sig in. Gissar att ett kabelrör en bit ner i backen är ypperligt tillhåll för skogsmössen på vintern. Frostfritt å skyddat. Surt om de passar på att ta bomaterial från kablarna..
Röret avslutar du under mark och en bit från väggen eller vad du nu går upp vid. Du kan som sagt stoppa i lite plast, isolering, skum e.dyl i ändarna så du slipper jord, sten mm som kan ställa till det om det ska jobbas vidare en annan gång.
Passa på att göra en liten slinga på kabeln mellan röravslutet och väggen, alltid bra att ha om man behöver ändra i framtiden.
Passa på att göra en liten slinga på kabeln mellan röravslutet och väggen, alltid bra att ha om man behöver ändra i framtiden.