Lägger nu ett parkettgolv och sista plankan räcker inte helt ut till väggen. Och det finns inte plats för en till rad..

Hur löser man detta? En tjockare golvlist? Extra trekantslist utanpå befintlig golvlist? Limma på passbit?
Har tre dörrar sen också. Men där kan jag lyfta på tröskeln och lägga in parketten under.

• Parkettgolv med listbrist vid vägg, tydlig springa mellan golv och väggen; diskussion om lösning såsom tjockare golvlist eller extra trekantslist.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligtvis mäter man rummet först och ser om man behöver klyva första längden för att sista ska bli lagom.

Hur stor springa har du nu, är den tillräckligt bred enligt tillverkaren?

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Du borde tagit höjd för detta när du började lägga golvet och mätt så att det skulle finnas plats för typ en halv bräda på sista raden. Det ser ut som ett Kährs golv och då går det att plocka upp och göra om.

jo, visst borde jag gjort så.. Men att plocka upp det är inte riktigt ett bra alternativ.

Finns det andra tipps på lösning som inte innefattar att göra om?

@
D dannan skrev:
jo, visst borde jag gjort så.. Men att plocka upp det är inte riktigt ett bra alternativ.

Finns det andra tipps på lösning som inte innefattar att göra om?
Kapa och limma fast en "remsa" så att golvlisten täcker utrymmet man ska lämna mot väggen (?)

• Gilla
lärjungen och 1 till
  • Laddar…
Klyv eller sticksåg och trälim.

• Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Försöker nått sånt.

D dannan skrev:
Försöker nått sånt.
Det är nog det eller lyfta upp första raden du la och klyva den. Lite meck men prova att få till lillbiten först.

Beroende på hur stort rummet är så hade jag testat såga av några mm på sista biten och tryckt över hela golvet från start för att ge det några mm till att golvlisten ska täcka på båda sidor 👍

Blir något lättare om du tar upp sista lagda raden och sätter ihop den med sista raden med lim emellan , lättare att klyva 2 ihopsatta brädor än att försök göra den lilla remsan ensamt

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
Hur stort är rummet? Ett alternativ är att såga av första raden med sänksågen för att sedan trycka tillbaka hela golvet och på så sätt få dit en bredafe bit på slutet

lärjungen
Jag hade sågat en remsa med klyvsåg och tryckt ned i sponten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.