När vi flyttade in i vårt nuvarande hus för ett par år sedan stod ett gigantiskt syrenbuskage precis utanför sovrumsfönstret. Alltså typ 5x5 meter och lätt 3 meter högt. Riktigt väletablerat, vissa stammar var lätt 15 cm tjocka, så den hade nog växt ostört i många år.

Vi har sjukt mycket renoveringar att höra, så vi hade inte tid med någon större insats mot detta buskage, så vi högg och sågade ner allting bara.

Ett år senare står det på denna plats 1 meter höga rotskott, med ungefär 5 cm mellanrum, på hela ytan. Alltså helt vansinnigt mycket. Det blir nog svårare än jag tänkt mig att ha ihjäl denna best...

Vi har dragit upp alla stora stubbar osv, så grovhörat är gjort. Det jag måste höra nu är att få ihjäl buskaget så det inte kommer tillbaka. Jag har tänkt anlägga lite grönsaksodling på denna yta i år, och jag har ingen lust att dra syrenskott år ut och år in.

Så, hur totalmördar man väletablerade rötter på ca 30 kvm? Roundup funkar ju säkert, men då måste det väl finnas blad på växten i fråga, och jag skulle helst ha ihjäl allt innan säsongen börjar.

Annars tänkte jag eld, jättemycket eld. Typ anlägga en ordentlig het brasa med torr ved och lägga på plåtar som man gör för att tina tjäle. Kan det funka?

Andra lösningar? Salt funkar ju säkert, men jag vill att marken ska gå att få liv i igen också. :)

Elda precis vid huset, utanför sovrummet?! Ingen bra idé.

Få bort så mycket rötter som möjligt är enda sättet. Gräv, gräv, gräv. Hyr en maskin. Det är kul :)

Roundup är ju inte så där jättesmart, speciellt inte på en yta som du sedan ska odla grönsaker på. Det är gräva som gäller om du vill odla där i år. Själv skulle jag odla någon annanstans och vara idog med gräsklipparen på plätten i några år alternativt köpa mig en kanin och bygga kaninhägnaden rakt ovanpå, inget har ihjäl växter som kaniner.

Ja jag vet inte, det är ju minst två meter från huset, och tänkte mig inte någon öppen eld med höga lågor, utan snarare under plåt som sagt. Men du har nog en poäng.

Haha ja, kul tror jag att det är, men också rätt dyrt. Jag har väl förstås lite andra grejer som behöver grävas också, så det kanske är bästa vägen.

Jag har fått intrycket att typ roundup ligger kvar max någon vecka i jorden, men det kanske är väl optimistiskt?

Haha, kaniner var ju smart. Eller getter! Hört att dom har god aptit...

Kanske roundup ecoplugg kan fungera?

matsss1 skrev:
Ja jag vet inte, det är ju minst två meter från huset, och tänkte mig inte någon öppen eld med höga lågor, utan snarare under plåt som sagt. Men du har nog en poäng.

Haha ja, kul tror jag att det är, men också rätt dyrt. Jag har väl förstås lite andra grejer som behöver grävas också, så det kanske är bästa vägen.

Jag har fått intrycket att typ roundup ligger kvar max någon vecka i jorden, men det kanske är väl optimistiskt?

Haha, kaniner var ju smart. Eller getter! Hört att dom har god aptit...
Roundup har visats vara giftigare än vad folk trodde, det var bara vi miljömuppar som förutsåg att giftet skulle visa sig vara giftigt. :wow: Exempelvis grisar som äter säd som besprutats med roundup får mycket sämre immunförsvar och rent fysiskt har vi ju en hel del gemensamt med griseknorrarna.

Getter funkar det med. Problemet med getter är att de rymmer till grannens prisbelönta rosenrabatt och ödelägger den med, de kan gnaga sig ut genom en stockvägg om de är på det humöret. Och det står ju i djurskyddslagen att man ska hålla djur efter hur deras natur är, det ligger i getters natur att rymma och skapa osämja bland grannarna, så då ska man väl låta dom göra det? ;) Men dina grannar kanske är som min kompis grannar? När hans höns stod och massakrerade grannens grönsaksland, så kom grannen springande för han var orolig för att de skulle bli påkörda eftersom landet låg nära vägen. :rolleyes:

Gräsmatta/gräsklippare i 1-2 år är det enklaste.

Annars är ju syrener fina, och doftar gott. Gräv upp skotten och plantera häckar eller berså. Eller sätt upp en skylt i området att hugade syrenspekulanter får hur många rotskott som helst - mot uppgrävning. :wow:

H
Fräs jorden ordentligt.
Använde en traktor med riktig fräs som tog våran häck

MissAnpassad skrev:
Exempelvis grisar som äter säd som besprutats med roundup får mycket sämre immunförsvar...
Fast nu tror jag inte TS plan var att käka upp syrenbusken efter att ha tagit den av daga ;).

mexitegel skrev:
Fast nu tror jag inte TS plan var att käka upp syrenbusken efter att ha tagit den av daga ;).
Nej, men TS skulle anlägga ett grönsaksland på platsen.
Vet du att DDT fick nobelpris på sin tid? Vi börjar bara nu se långtidseffekterna av roundup och vem vet vad långtidseffekterna blir, det finns ju till och med länder som stämt Montesano för att de hävdat att roundup var "säkert". Var jag diktator över Sverige skulle roundup plockas från hyllorna.

Om ni har dragit upp alla stubbar så ska ju problemet vara ur världen.
Syrener har hyfsat små rotsystem och de är inget ogräs som lever vidare bara för att man glömmer en liten rot-bit i marken utan är busken uppgrävd så är den definitivt borta.

Jag tror på gräsmatta och gräsklippning ett par säsonger till dess att du har tröttat ut skotten. Grävning verkar jobbigt! Kan du inte ha ditt grönsaksland någon annan stans?

Eko-plugg skulle kunna funka, men om det är ett buskage så går det åt en himla massa plugg (en i varje stam) + rotskotten har hunnit få kraft sedan ni skar ner buskarna - så det är lite tveksamt....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.