1 112 läst · 5 svar
1k läst
5 svar
Hur avgöra när varmvattenberedaren behöver bytas?
Ja, som rubriken säger undrar jag om det finns något sätt att avgöra att en vvb som passerat sin formella livslängd behöver bytas INNAN den hunnit gå sönder?
Några bekanta kom hem från några veckors semester och upptäckte att vvb gått sönder, det var minusgrader inomhus och alla element samt flera rör hade spruckit. Deras vvb var 18 år gammal. Försäkringen täcker men med monstruösa åldersavdrag. Vår vvb är lika gammal och vill helst undvika liknande problem.
Några bekanta kom hem från några veckors semester och upptäckte att vvb gått sönder, det var minusgrader inomhus och alla element samt flera rör hade spruckit. Deras vvb var 18 år gammal. Försäkringen täcker men med monstruösa åldersavdrag. Vår vvb är lika gammal och vill helst undvika liknande problem.
Tydligen var det just vvb (kopplat till radiatorerna) som gått sönder enligt försäkringsbolagets utredning. Kallt vatten hade åkt ut i rören och elementen som sedan fryst (var -10-17 grader under den perioden de var borta).
Då är det ingen vvb utan troligen en panna av något slag. Elpanna eller frånluftspump kanske? Byte görs väl i regel när det är oekonomiskt att laga den gamla.
Jag skulle hellre installera ngn form av sms-larm om man är orolig när man är bortrest.
Jag skulle hellre installera ngn form av sms-larm om man är orolig när man är bortrest.
Vad heter den typen av larm - är det typ en vattenvakt?lordi skrev:
Det finns t ex ett från Ontech som jag tror säljs på kjell eller clas ohlson. Sen finns det som tillbehör till många villalarm. Om inomhustemperaturen sjunker under en viss nivå så skickas ett larm.Åttioettan skrev:
Nyare värmepumpar har ofta en larmfunktion inbyggd eller som tillbehör.
Liknande trådar
-
Bygga knarrfri trappa
Byggmaterial & Byggteknik -
Varmvatten ut i element när det endast ska till varmvattenberedaren..
Värme allmänt -
Stänga av varmvattenberedaren i sommarhuset när man inte är där, besparing?
Värme allmänt -
Elskåpet låter massor när varmvattenberedarens säkringen är på
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedaren när grovkök blir till del av kök
Vatten & Avlopp