Halloj!
Jag har en fråga ang. vår tvättstuga.
Som ni ser på bilderna så har delar av väggen vittrat sönder av, vad jag tror, en kombination av fukt och kyla. Tvättstugan ligger delvis under marknivå.
Färgen flagnar av pga att det är fel typ av färg, så det är inget konstigt med det.
Min fråga är hur jag på bästa sätt ska åtgärda väggen? Räcker det att skrapa av färgen och spackla eller måste jag göra något större?
Tack på förhand!
Linus
Jag har en fråga ang. vår tvättstuga.
Som ni ser på bilderna så har delar av väggen vittrat sönder av, vad jag tror, en kombination av fukt och kyla. Tvättstugan ligger delvis under marknivå.
Färgen flagnar av pga att det är fel typ av färg, så det är inget konstigt med det.
Min fråga är hur jag på bästa sätt ska åtgärda väggen? Räcker det att skrapa av färgen och spackla eller måste jag göra något större?
Tack på förhand!
Linus
Är väggen putsad och sen målad eller är det betongen som är målad eller vad är det egentligen vi ser på bilderna?🤔
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 329 inlägg
Slipa ner till putsen, laga med bruk, spackla och måla med rätt färg.
Räcker det att laga med bruk eller måste man förstärka på något mer sätt så att det inte blir samma sak igen? Är ju en del av det befintliga bruket som släppt oxå på sina ställen så det har blivit "gropar" i väggen.S Småbrukaren skrev:
Kontrollera dräneringen, väggen kan ju periodvis vara fuktig. Inge bra i längden.
Sen får du riva ner allt som är löst och putsa om väggen. Måla med kalk eller silikatfärg.
Sen får du riva ner allt som är löst och putsa om väggen. Måla med kalk eller silikatfärg.
Det är en trappa ner till dörren, dock med frånvattensbrunn längst ner, och har inte tänkt på att vattnet står stilla i trappan heller när det regnar utan det tar sig ner till brunnen.Centano skrev:
På högersida dörren så är det under mark, så hörnet till höger om dörren gör mig lite fundersam, hur det kan komma sig att det är sådana missfärgningar och släpp där.
Svårt att komma till och kolla dränering och liknande vid hörnet då altanen börjar i det hörnet.
Huset är byggt 1961, dräneringen har jag faktiskt inte koll på när den är gjord.Centano skrev:
Marken lutar mot huset, längs hela väggen som är vid tvättstället. Den väggen är dock, på det hela taget, i gott skick längs hela källaren, det är främst i tvättstugan som man märker färgsläpp och missfärgningar
Är väl ingen utvändig isolering på den gamla källaren, troligen asfaltstrykning.Huddingebo skrev:
Och kakel är inget tätt ytskikt, släpper genom fukt i varenda fog.
Är nog 15 år sedan jag kallade hela tvättstugan i källaren på mitt gamla hus, efter det har jag kaklat garaget och ytterligare ett rum.
Till det klinker på golvet, som heller inte är lagt enligt forumets expertis då jag endast tvättade golvet med högtryckstvätt och roterande jetmunstycke. Men även det sitter fast så som det skall.
Så det är längs om och men och förmaningar som man kan strunta i. Det funkar ändå
Vem vet vad som är gjort sedan byggåret?GoC skrev:
Är väl ingen utvändig isolering på den gamla källaren, troligen asfaltstrykning.
Och kakel är inget tätt ytskikt, släpper genom fukt i varenda fog.
Är nog 15 år sedan jag kallade hela tvättstugan i källaren på mitt gamla hus, efter det har jag kaklat garaget och ytterligare ett rum.
Till det klinker på golvet, som heller inte är lagt enligt forumets expertis då jag endast tvättade golvet med högtryckstvätt och roterande jetmunstycke. Men även det sitter fast så som det skall.
Så det är längs om och men och förmaningar som man kan strunta i. Det funkar ändå
Har man inte allt för mycket tillskjutande fukt så fungerar det säkert ett bra tag men det är inte rekommenderat. Kakel har en glasad tät yta och fogarnas totala area är för liten.
Golv går bättre att lägga klinker på, de är ju heller inte bärande.
Men till och med där rekommendera max 10x10 klinker.
Var har du fått dom där idéerna ifrån?Huddingebo skrev:
Vem vet vad som är gjort sedan byggåret?
Har man inte allt för mycket tillskjutande fukt så fungerar det säkert ett bra tag men det är inte rekommenderat. Kakel har en glasad tät yta och fogarnas totala area är för liten.
Golv går bättre att lägga klinker på, de är ju heller inte bärande.
Men till och med där rekommendera max 10x10 klinker.
Du vill så klart stänga ute fukten den att ta sig in i källaren. På en gammal grundmur utan isolering får du ett högre ångtryck på den inre uppvärmda insidan. Däremot så är det säkert så att inget är gjort på utsidan och den gamla asfaltstrykningen är rejält åtgången av tidens tand. Och om betonghålstenen eller gjutna väggen är lite fuktig spelar då ingen roll.
Mitt hus är varken om dränerat eller gjort något åt fuktspärr på utsidan sedan 1946. Kaklet jag monterade för 15 år sedan sitter kvar och både 30x30 och 20x20 plattorna på golvet fungerar ypperligt.
Inga problem med hög luftfuktighet i källaren och snyggt och prydligt och lätt att hålla rent.
Så jag poppar popcorn och väntar med tillförsikt på att plattorna skall börja trilla ner från väggen 😉
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur regla bärande vägg för denna gamla par-skjutdörr?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad är detta? Kan jag borra i denna vägg?
Kök -
hur vet man att denna markerade vägg är bärande eller inte i villan?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur spackla denna vägg?
Byggnadsvård -
Hur åtgärdar jag denna koppling från vägg till toalett?
Badrum