Hej!

Behöver lite råd.
Flyttat in i ett hus från 1953 så högvärme i radiatorerna.
Tidigare ägare hade dragit it vattenburen golvvärme i ett badrum med installationen dold bakom/under ett stort bubbelbadkar. Vintertid märker jag att det är alldeles för varm på golvet så i helgen tog jag tag saken och flyttade badkaret. Som jag misstänkt så är golvvärmen direkt kopplad till den gamla radiatorrören utan någon som helst shunt eller begränsare. Se bilden. Min frågor.

1. Borde inte denna inkoppling störa hela "balansen" radiatorsystemet? Jag tänker att här är det inkopplat utan någon som helt begränsning. Borde inte trycket till andra radiatorer bli för lågt då?
2. Om jag nu skall lösa detta vad är bästa vägen fram? Shunt och pump eller annan lösning?
Såg en slags begränsare som inte skulle behöva shunt och pump. Badet är 5m2 så ingen stor installation
https://www.lksystems.se/globalasse....196_lk-minikretsventil-rtb.pdf?1679781478748
Någon som erfarenhet av liknande installation? Fungerar det bra eller kanske "tillräckligt bra"?

Tacksam för all input
/gustav

• Rörinstallation och elkontakter synliga i ett oavslutat hörn med kakel och gipsskivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
gustavlund
  • Laddar…
Om det är tvårörssystem kan du ju börja med att vrida lite/stänga på en av dina två avstängningsventiler så blir det kallare när flödet minskar.

Så här ser min golvvärme ut i badrummet.
Ett element med anslutna rör och ventiler, markerade med "Till golv" och "Från golv".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Om det är tvårörssystem kan du ju börja med att vrida lite/stänga på en av dina två avstängningsventiler så blir det kallare när flödet minskar.

Så här ser min golvvärme ut i badrummet.
[bild]
Hej
Ja det var min tanke också faktiskt. Börjar med att försöka hitta ett halvstängt läge. Eftersom det är längst inne i hörnet inklämt bakom bubbelbadkaret behöver jag hitta ett läge där jag inte kommer att behöva justera utan kan hitta ett lagom läge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du satsa på en minishunt, finns på samma sida som fotografens länk. Om du bara stryper flödet blir visserligen effekten lägre men temperaturen i början av slingan blir för hög för att det skall bli komfortabelt. Med minishunten blandas tillopp och retur så att du får rätt temperatur.

• Gilla
gustavlund
  • Laddar…
Genom att bara strypa på flödet till golvvärmeslingan direkt från radiatorkretsen så kommer golvet att få väldigt stora temperaturskillnader mellan början och slutet av slingan.

Det är en minishunt som behövs.

• Gilla
Christer G.V. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.