Jag målar om befintlig furupanel vägg och tak. Väggpanelen består av ca 20mm tjocka furuplank och taket vanlig furuspont. Den har tidigare varit klarlackad troligtvis 70-80 tal.

Lat och dum som jag var, tvättade jag endast grovt med målartvätt, troligtvis alldeles för lite, innan jag la på första laget (billig) tak- & vägggrund från byggmax. Efter torkning är det fläckar över hela ytan och när jag strök på andra lagret blöder fläckarna igenom efter bara 10-15 min.

Jag söker tacksamt tips på hur jag åtgärdar det. Kan ytterligare ett lager spärrfärg av bättre kvalitet räcka innan slutstrykningen (vitt matt)? Eller måste jag skrapa bort allt och börja om på rätt sätt?

Det är en sommarstuga och jag har inga höga krav på slutresultatet, dock vill jag såklart att färgen ska täcka över lång tid.
 
  • Målade furupaneler med flera genomblödande fläckar synliga på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på väggpanel med vit färg, fläckar synliga genom färgen. Det ser ut som furuplank med synliga kvisthål och ojämnheter i färgen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade hört med en riktig färghandel om bästa procedur och produkter. Utan att vara proffs på något sätt så skulle jag gissa att det kan räcka med att målartvätta ytan ordentligt med en bra målartvätt så att ytan ruggas upp, sedan lägga på ett lager spärrgrund som är kompatibel med din nuvarande grundfärg. Därefter slutmåla med en kompatibel väggfärg. Nyckelordet här är "kompatibel" vilket kräver en del expertis.
 
  • Gilla
DanNau
  • Laddar…
Ja det låter vettigt, tack. Får bli en resa till färgbutiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.