Hej!

Jag har ett element i garaget som jag skulle vilja koppla in igen (har suttit monterat tidigare). Det är ett enrörssystem, hur gör jag? Röris som jag har hjälp av vanligtvis har mycket att göra, och detta borde vara gjort på en kvart, men när jag är oerfaren på området behöver jag tips.

Om jag börjar med att stänga av både till och returslingan, sedan....?

Tacksam för svar!
 
Du har inte möjlighet att lägga upp ett foto?
Men det låter som att du kan göra enligt följande:
Stäng pump
Gör trycklöst
Tappa ur systemet
Lossa muttrarna vid förbigången ( som röris monterade när han demonterade rad)
Montera radiator
Skruva åt muttrar vid koppel
Fyll på
Lufta av
Starta pump
Ev lufta igen
 
DSC_0223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hjälper detta något?
 
Tack för att du tar dig tid förresten!

Du måste dessvärre förklara djupare vad som "göra trycklöst" innebär

Även vad lufta innebär och hur det görs, sist jag var med om det så gjorde vi det i hela huset, men då var det ett hus med 2 rörs system vilket jag tror gör skillnad. Termostaten är ställd på Snöflingan om det är relevant, och luftningen är i nuläget stängd. För övrigt så är det fjärrvärme om det är relevant!
 
Manberg skrev:
Tack för att du tar dig tid förresten!

Du måste dessvärre förklara djupare vad som "göra trycklöst" innebär

Även vad lufta innebär och hur det görs, sist jag var med om det så gjorde vi det i hela huset, men då var det ett hus med 2 rörs system vilket jag tror gör skillnad. Termostaten är ställd på Snöflingan om det är relevant, och luftningen är i nuläget stängd. För övrigt så är det fjärrvärme om det är relevant!
Vid din fjärrvärmecentral så har du din pump brukar vara uppmärkt.
Där finns det också säkerhetsventil för värmen, denna kan du vrida på så att trycket blir 0.
Sen är det bara att göra som jag beskrev innan, påfyllning lär finnas vid värmeväxlaren den också.
Lufta gör du genom luftskruven i toppen på vänster sida på radiatorn.
Lycka till, skriv igen om det är några oklarheter..
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Iom att det är en samfällighet så är själva pumpen i ett separat pumphus, jag har huvudavstängning och under dessa har jag någon sorts ventil. Det är 2 slingor på nedervåningen samt 1 till övervåningen.

DSC_0225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skall jag öppna någon av de muttrarna som är under de små ballofixerna?
 
Jag är relativt säker att rörläggarn inte brukar tömma systemet när han har kopplat loss eller till element, det skulle jag lagt märke till..
 
Nej, just tömma systemet behöver man inte om man kan stänga av vattnet med ventiler mellan expansionskärlet och elementet, och det är väl högst troligt att du har ventiler för det någonstans på vägen. Sannolikt några av ballofixerna där.

Stäng av pumpen och stäng sedan alla ventiler/ballofixer så borde du vara säker, om du inte vet exakt vilka rör det är som går till det elementet.
 
Stäng de små kromade ventilerna sedan släpper du trycket ur avtappningen(mässing ventilerna nere till vänster) eller ur luftskruven på något av elementen. Har du en rörritning på kåken så borde du se vad ventilerna betjänar, nere, uppe eller höger sida , vänster sida av huset etc.Väljer du att tappa ur ditt system så kanske du måste slå en pling till driftansvarig för ditt område som fyller på en skvätt vatten i föreningens värmessystem när du fyller upp din kåk.

mvh
 
Redigerat:
Om jag stänger ALLT, huvudkran, ballofixer på båda slingorna, både till och från, samt släpper på trycket med mässingsventilerna så kan jag sedan lugnt plocka bort pluggen till elementet och koppla in det? Efter jag kopplat in det så öppnar jag luftningsskruven till berört element litegrann, sedan öppnar jag alla avstängningar och ballofixer? När det pyst och puttrat färdigt i elementet jag kopplat in så stänger jag luftningsskruven och då är jag klar?
 
Du släpper på lite efter du är klar så du kan kika att det du gjort inte läcker, sedan öppnar du berörd luftskruv och fyller radiatorn.


mvh
 
Nu har jag gjort det i alla fall. Verkar ha gått bra! Tack för hjälpen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.