255 läst · 1 svar
255 läst
1 svar
Hur åstadkommer man en tunn, isolerad, rötsäker sockel?
Tilläggas kan att sockeln ska ge erforderlig bärkraft och att jag även vill slippa andra fuktproblem än röta. De flesta sockelkonstruktioner man ser avser småhus, men numera har ju sådana väggtjocklekar på 300-400 mm och mer så då blir det ju lättare att ordna en isolerad sockel. Jag vill bygga en bod och hade tänkt mig 95 mm isolering i väggen och då bör sockeln inte vara mer än 100-150 mm. Byggnaden ska inte vara permanent värmd till rumstemperatur men kunna värmas tillfälligt med elkamin eller ev hållas frostskyddad. Garage har väl ofta en låg sockel, ofta kallad spolkant, men om man gör något för att ge den isolerande egenskaper vet jag inte. I mitt fall ska sockeln delvis vara jord- eller möjligen grustäckt.
100-150 mm är ju inte mycket att få in isolering i om man sedan vill ha ett ordentligt täckskikt som dessutom ska bära syllar och bod. Man kan ju tänka sig att utforma sockeln som en serie plintar med isolering mellan plintarna och sedan minerit eller liknande skiva på sidorna. För att inte få köldbryggor skulle plintarna kunna göras i halv väggtjocklek (de blir fasligt tunna, men bredd och armering kanske kan ge dem erforderlig styrka) och placeras varannan på insidan och varannan på utsidan så att åtminstone halva tjockleken kan vara isolering där. Kanske kunde man göra sockel av plåtreglar med minerit på sidorna, men har plåtreglar tillräckligt korrosionsskydd för att kunna användas så?
Det finns förstås gasbetongblock, men isoleringsförmågan är medioker och frågan är hur de tål fukt och frost. Lecablock och betonghålsten håltegel mm har väl än sämre isolerförmåga. Under jorden kan sockelmuren förstås enkelt isoleras på utsidan, problemet är mellan marknivå och trädelens syll, ett avstånd som jag gärna vill ska vara 200-300 mm.
Tanken är att bodgolvet ska vara betongplatta men om sockeln ska byggas på plattan eller plattan ska gjuta med sockeln som form har jag ingen bestämd uppfattning om. Bäst vore väl att gjuta sockel och platta vått i vått men det blir lätt krångligt.
Tacksam för alla konstruktiva synpunkter och råd kring detta problem.
100-150 mm är ju inte mycket att få in isolering i om man sedan vill ha ett ordentligt täckskikt som dessutom ska bära syllar och bod. Man kan ju tänka sig att utforma sockeln som en serie plintar med isolering mellan plintarna och sedan minerit eller liknande skiva på sidorna. För att inte få köldbryggor skulle plintarna kunna göras i halv väggtjocklek (de blir fasligt tunna, men bredd och armering kanske kan ge dem erforderlig styrka) och placeras varannan på insidan och varannan på utsidan så att åtminstone halva tjockleken kan vara isolering där. Kanske kunde man göra sockel av plåtreglar med minerit på sidorna, men har plåtreglar tillräckligt korrosionsskydd för att kunna användas så?
Det finns förstås gasbetongblock, men isoleringsförmågan är medioker och frågan är hur de tål fukt och frost. Lecablock och betonghålsten håltegel mm har väl än sämre isolerförmåga. Under jorden kan sockelmuren förstås enkelt isoleras på utsidan, problemet är mellan marknivå och trädelens syll, ett avstånd som jag gärna vill ska vara 200-300 mm.
Tanken är att bodgolvet ska vara betongplatta men om sockeln ska byggas på plattan eller plattan ska gjuta med sockeln som form har jag ingen bestämd uppfattning om. Bäst vore väl att gjuta sockel och platta vått i vått men det blir lätt krångligt.
Tacksam för alla konstruktiva synpunkter och råd kring detta problem.