Hej
Vi har dåligt fall i badrummet så när man duschar ställer sig en hel del vatten på golvet utanför duschen.
Vilka olika val har jag för att åtgärda detta?
Göra om hela badrummet från början? Bila upp klinkern, flytspackla och sen lägga tillbaks klinkern? Eller bara lägga på ett ytterligare lager klinker, med rätt fall?
Badrummet är 160x270cm
Bilden är tagen med panoramafunktion för att få med så mycket som möjligt. Därför lite böjda linjer.
Vi har dåligt fall i badrummet så när man duschar ställer sig en hel del vatten på golvet utanför duschen.
Vilka olika val har jag för att åtgärda detta?
Göra om hela badrummet från början? Bila upp klinkern, flytspackla och sen lägga tillbaks klinkern? Eller bara lägga på ett ytterligare lager klinker, med rätt fall?
Badrummet är 160x270cm
Bilden är tagen med panoramafunktion för att få med så mycket som möjligt. Därför lite böjda linjer.
Den enda lösningen på dåligt fall är att göra om badrummet.
Har du anlitat entreprenörer som misslyckats att göra ordentligt fall kan du reklamera arbetet.
Är det en äldre synd så får du nog leva med det och försöka mitigera problemet. Tex med gummilister under duschväggen, en bra golvskrapa m.m.
Har du anlitat entreprenörer som misslyckats att göra ordentligt fall kan du reklamera arbetet.
Är det en äldre synd så får du nog leva med det och försöka mitigera problemet. Tex med gummilister under duschväggen, en bra golvskrapa m.m.
Badrummet är äldre än 10 år. Det finns nog ingen reklamationsrätt eller liknande.
Gummilister på golvet är nackdelen att det vatten som tar sig ut får mkt svårare att komma in och rinner säkerligen inte in där det tar sig ut. Således blir det stående igen.
Bra flöde i golvbrunnen?
Bra flöde i golvbrunnen?
vi har haft det såhär i några år, sen vi köpte huset, och har mitigerat problemet hjälpligt med gummilister, "silikon-vallar" och golvskrapa. men det blir ändå en hel del vatten på golvet. så vi tänkte ta tag i det nu och åtgärda det ordentligtUnikt namn skrev:
bara att bila upp golvet å göra om de riktigt,
Hur mycket vatten rör det sig om. Alltså hur stort är området där det står vatten, eller rinner det bort, men väkdigt sakta? Är det det dåligt fall överallt, eller är det även bakfall. Hur långt ifrån duschen lägger sig vattnet efter en dusch?
Sen förstår jag om det är jobbigt och irriterande, men det är ingenting som tar skada av det.
Sen förstår jag om det är jobbigt och irriterande, men det är ingenting som tar skada av det.
det rinner ut och hamnar runt och bakom toalettstolen. inte så att hela badrummet blir blött. vattnet som hamnar utanför duschen rinner inte tillbaks så man får skrapa ner det.A AG A skrev:Hur mycket vatten rör det sig om. Alltså hur stort är området där det står vatten, eller rinner det bort, men väkdigt sakta? Är det det dåligt fall överallt, eller är det även bakfall. Hur långt ifrån duschen lägger sig vattnet efter en dusch?
det är ju inget akut eller nåt som blir skadat. mest irriterande. så går det på > 50 000kr att åtgärda så tror jag vi bara får leva med det. vi har det som fritidshus och då är ju toleransnivån lite högre av sånthär. men vi hyr ibland ut huset och då är det ju lite trist att gäster får ligga på alla fyra och skrapa vatten
Lättare att köpa en kabin istället dåJ Jörgen Eriksson skrev:det rinner ut och hamnar runt och bakom toalettstolen. inte så att hela badrummet blir blött. vattnet som hamnar utanför duschen rinner inte tillbaks så man får skrapa ner det.
det är ju inget akut eller nåt som blir skadat. mest irriterande. så går det på > 50 000kr att åtgärda så tror jag vi bara får leva med det. vi har det som fritidshus och då är ju toleransnivån lite högre av sånthär. men vi hyr ibland ut huset och då är det ju lite trist att gäster får ligga på alla fyra och skrapa vatten
Ja, tyvärr så 50.000 ganska precis det minsta du får betala för ett nytt badrum, med enklaste standard, exklusive nya inventarier. För något annat, godkänt, alternativ finns inte än att riva allt och bygga nytt.J Jörgen Eriksson skrev:det rinner ut och hamnar runt och bakom toalettstolen. inte så att hela badrummet blir blött. vattnet som hamnar utanför duschen rinner inte tillbaks så man får skrapa ner det.
Men som nämnts i tråden har du några andra alternativ. Endera en duschkabin, eller dörrar med täta gummilister.
Nästa tips är att sätta ett skaft på gummiskrapan, så du/ni slipper stå på alla fyra och skrapa.