Jag nojar mig likt de flesta för elpriserna kommande vinter. Tänkte kolla om någon har tips för hur vi kan använda vår värmepump optimalt.

Bor i ett hus i elområde 3. 153 m2, ett plan. Uppvärmning via luftburen värme (ACJ) och FTX (ACF). Värmeaggregatet går på el så för att minska förbrukningen har vi installerat en LLVP från Panasonic (CS-LZ25TKE). Endast radiator i ett rum (klädkammare, radiator alltid avstängd), golvvärme i två rum.

Hur ska man lämpligast köra värmepumpen under vintern? Jag vill maximera effekten av den och köra så lite värme som möjligt från luftvärmeaggregatet. Är nedanstående en vettig arbetsgång eller finns det bättre sätt?

1) Ställ in LLVP på läge Heat och sen maximera temperaturen

2) Maxa fläkthastigheten för att sprida så mycket som möjligt

3) successivt sen öka temp på luftvärmeaggregatet tills man hittar en bra innertemperatur. Värmen från LLVP når troligtvis inte alla rum så det kanske får bli lite iterering för att få det bra överallt.

Hiss eller diss? Andra tips i ämnet kopplat till
mitt värmesystem tas tacksamt emot det med

Tack på förhand från en novis i ämnet

Finns nog lite olika infallsvinklar i ämnet. Men funderar jag på
Vad har du för typ av elavtal?
Vad har du för typ av hus?
Är ni hemma något under dagarna?

K Kristmansson skrev:
Finns nog lite olika infallsvinklar i ämnet. Men funderar jag på
Vad har du för typ av elavtal?
Vad har du för typ av hus?
Är ni hemma något under dagarna?
Rörligt elavtal. Borohus från 1991, ett plan med vind och krypgrund. Vi är hemma vissa dagar, kanske 50/50 inklusive helg.

För att verkligen spara energi ska ni stänga av elelementet i ACJ och enbart låta LLVP värma. Annars kommer LLVP bara stå och småfläkta eftersom ACJ redan har värmt upp huset. I de få rum som inte nås av värmen från LLVP kan ni sätta in el-radiatorer istället. De räcker om de är ganska små.

• Gilla
useless
  • Laddar…
J Josth skrev:
För att verkligen spara energi ska ni stänga av elelementet i ACJ och enbart låta LLVP värma. Annars kommer LLVP bara stå och småfläkta eftersom ACJ redan har värmt upp huset. I de få rum som inte nås av värmen från LLVP kan ni sätta in el-radiatorer istället. De räcker om de är ganska små.
Men blir det den effekten om man först endast kör LLVP och sen när det blir kallt smyger igång värme på ACJ? Tänker att det då kanske går att hitta en balans där LLVP står för merparten.

Blir det kanonkallt på vintern kanske inte effekten i LLVP räcker och ni behöver använda elelementet i ACJ men annars kommer det att minska den möjliga energibesparingen om ni har det på. Det går så att säga inte att köra lite grann av båda på ett bra sätt. Ni skulle kunna skaffa en logger som loggar el-förbrukningen i detalj så ni kan jämföra olika dygn och inställningar med samma utetemperatur.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.