Hur ansluts avlopp från huset till stammen ute i gatan? Är det en vinkelrät anslutning? Frågar eftersom jag vill spola med högtryck och är nyfiken på vart slangen tar vägen (höger eller vänster) när den når utanför röret på min tomt, in i gemensamma röret.

Hos oss så ansluts fastigheternas avlopp i stora brunnar ute i gatan.

Det beror ju helt på hur det är draget i backen......Finns inget som säger att det är brunnar vid varje anslutning heller. Det grenas väl in på ledningen bara.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det beror ju helt på hur det är draget i backen......Finns inget som säger att det är brunnar vid varje anslutning heller. Det grenas väl in på ledningen bara.
Min är grenad in. Men gör man det med 90 graders vinkel eller 45 grader (i färdriktningen)?

B Blander skrev:
Min är grenad in. Men gör man det med 90 graders vinkel eller 45 grader (i färdriktningen)?
Det beror nog helt på dimensionen på ledningen i backen.
Men varför undrar du? Ska du spola kommunens ledningar också?

S Stefan1972 skrev:
Det beror nog helt på dimensionen på ledningen i backen.
Men varför undrar du? Ska du spola kommunens ledningar också?
Misstänker stopp i stam precis utanför min anslutning. Vill veta om det finns chans att komma åt med spolning. Kör man ner slang och anslutningen är 90 grader är det väl 50/50 vilket håll slangen tar.

Är du ensam på den ledningen då? Är det stopp i stammen borde väl fler påverkas då? Är det kommunalt så är det ju bara felanmäla och det är deras ansvar.

Skulle väl lite generellt säga att om stammen är ø400 eller mindre och din servis var med när stammen gjordes så ansluts det med ett grenrör i 45° mot färdriktning.

Är din servis påkopplad efter så kan det se ut lite hur som helst beroende på ålder. Är det nyare och regelrätt så ska det vara grenrör vid dimensioner under ø350 och över det kan det antingen vara sadelgrenrör eller inborrning med manschett.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
B Blander skrev:
Hur ansluts avlopp från huset till stammen ute i gatan? Är det en vinkelrät anslutning? Frågar eftersom jag vill spola med högtryck och är nyfiken på vart slangen tar vägen (höger eller vänster) när den når utanför röret på min tomt, in i gemensamma röret.

Äldre anslutningar med betongrör utfördes ofta till en betongbrunn 900 mm med konisk överdel 900/600 mm med körbar gjutjärnsbetäckning. I botten har sådan brunn en betongränna som utgör nedre halvan av rördiametern. Avloppet rinner synligt i rännan som i ett dike. Det gör det möjligt att spola åt alla håll. Det förekom även att klenare ledning anslöts direkt till en grövre betongledning.
Sedan plaströr infördes kan anslutning ske både med och utan brunn.

Spillvattenledning från en fastighet bör ha en inspektionsbrunn på tomten nära tomtgränsen. En del sådana brunnslock har blivit övertäckta med åren. Vid stopp i fastigheten kan ägaren lyfta locket på inspektionsbrunnen för att se om det står vatten i ledningen. Om det inte gör det är stoppet på tomten, men vid vattenfylld ledning är stoppet utanför tomten. Med sådan koll kan man lätt avgöra ansvarsfördelningen mellan fastighetsägare och VA-leverantören.
*

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Skulle väl lite generellt säga att om stammen är ø400 eller mindre och din servis var med när stammen gjordes så ansluts det med ett grenrör i 45° mot färdriktning.

Är din servis påkopplad efter så kan det se ut lite hur som helst beroende på ålder. Är det nyare och regelrätt så ska det vara grenrör vid dimensioner under ø350 och över det kan det antingen vara sadelgrenrör eller inborrning med manschett.
Tack. Detta är ganska nytt (10 år). Om jag tolkar dig rätt så kan anslutningen vara både 90 eller 45 grader. Så om man skjutsar ner en slang så är det svårt att förutse vart den tar vägen.

B Blander skrev:
Tack. Detta är ganska nytt (10 år). Om jag tolkar dig rätt så kan anslutningen vara både 90 eller 45 grader. Så om man skjutsar ner en slang så är det svårt att förutse vart den tar vägen.
Helt rätt. Mycket beror på dimensionen på stammen samt hur seriösa dom som anslöt var.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.