377 läst · 8 svar
377 läst
8 svar
Hur ansluta LK Golvvärmefördelare RF från vänster så att hålen i skåpet linjerar?
Jag och min nya LK Golvärmefördelare RF igen!
I installationsanvisningar står det:
"Värmematning kan anslutas till fördelaren från vänster eller höger sida. Vid leverans är fördelaren klar för högeranslutning. Anslutning från vänster görs genom att flytta ändpropparna."
Sagt och gjort har jag flyttat propparna till höger sida. Fantastiskt smidig lösning meden fasad anslutning på fördelaren och konisk packning proppen. Perfrekt, ingen kladd med lin och pasta och inget strul med gängtråd och liknande.
På vänstersida har jag gängat i två LK Vinkelventil R25 (RSK2417958). Det vanliga: Gänga i först utan tätning för att se hur många hela varv som går in innan det tar stopp, rispa gängorna, på med Loctite 55 och skruva i den.
Nu till problemet:
Om jag linjerar fördelaren med slingorna och hålen i botten så linjerar INTE vinkelventilerna, eller snarare: Den nedre/främre linjerar med det bakre hålet och den övre/inre linjerar med främre hålet.
Med raka anslutning och inloppen på sidan får man inte det här problemet, men jag kan knappast var den enda i världen som har rör som kommer upp nedifrån och behöver ha dem på vänster sida!
Så vad gör jag för fel?
Skiulle en LK Nippel Rak G25 utv x G25 lek.m (RSK2419618) resultera i rätt avstånd?
Eller måste jag krångla med att sätta övergång till press- eller klämringskoppling och skarva på en lagom lång passbit?
"Värmematning kan anslutas till fördelaren från vänster eller höger sida. Vid leverans är fördelaren klar för högeranslutning. Anslutning från vänster görs genom att flytta ändpropparna."
Sagt och gjort har jag flyttat propparna till höger sida. Fantastiskt smidig lösning meden fasad anslutning på fördelaren och konisk packning proppen. Perfrekt, ingen kladd med lin och pasta och inget strul med gängtråd och liknande.
På vänstersida har jag gängat i två LK Vinkelventil R25 (RSK2417958). Det vanliga: Gänga i först utan tätning för att se hur många hela varv som går in innan det tar stopp, rispa gängorna, på med Loctite 55 och skruva i den.
Nu till problemet:
Om jag linjerar fördelaren med slingorna och hålen i botten så linjerar INTE vinkelventilerna, eller snarare: Den nedre/främre linjerar med det bakre hålet och den övre/inre linjerar med främre hålet.
Med raka anslutning och inloppen på sidan får man inte det här problemet, men jag kan knappast var den enda i världen som har rör som kommer upp nedifrån och behöver ha dem på vänster sida!
Så vad gör jag för fel?
Skiulle en LK Nippel Rak G25 utv x G25 lek.m (RSK2419618) resultera i rätt avstånd?
Eller måste jag krångla med att sätta övergång till press- eller klämringskoppling och skarva på en lagom lång passbit?
J Jonas Enberg skrev:
Nu läste du för fort, eller så tänkte du för fort.J Jonas Enberg skrev:
Problemet är att CC-måttet mellan två avstick på fördelaren, samt hålen i botten på skåpet, både är 50mm, men att CC-måtet mellan utsticket och avstängningskranen inte blir en jämn multipel av 50.
Det innebär att om jag lossar vingmuttrarna och skjuter hela fördelaren i sidled så kan jag antingen få alla avsticken att sitta rakt över hålen, eller så kan jag få avstängningskranarna att sitta rakt över hålen, men inte båda samtidigt.
Om jag plockat ihop något själv med lösa delar från olika tillverkare kan jag acceptera sådant här saker, och blir inte irriterad över att behöva göra anpassningar och lägga extra jobb på att få det att passa. När jag däremot köper en helheltslösning från ett företag som LK Systems förväntar jag mig däremot att de har ett systemtänk där alla delar passar ihop perfekt om man följer instruktionerna. Så jag förutsätter att jag gjort något fel, för alternativet är att LK är en bunt idioter som gör skitlösningar.
Så återigen: Vad har har jag gjort fel och vilka delar borde jag ha använt istället?
Redigerat:
Vad snackar du om? Jag har aldrig sagt något om att ändra slangarna utan ”fördelarrören”. Som TS beskriver problemet så förstår jag det som att han ska byta gammal gv fördelare och in med nytt lk skåp och nya fördelarrör och jag antar att tillopp är till höger ÄVEN fast rören kommer upp till ”vänster i skåpet”.V Vector skrev:
Har inte sett någon bild som du verkar gjort.
Ja fattade det som att slingorna för golvvärmen är där me tillopp bakom å retur framför å ändra man då fördelare med att ta tilloppsfördelare på nedre då blir ju returslingorna tillopp istället. Men jag kan ju ha missuppfattat ...J Jonas Enberg skrev:Vad snackar du om? Jag har aldrig sagt något om att ändra slangarna utan ”fördelarrören”. Som TS beskriver problemet så förstår jag det som att han ska byta gammal gv fördelare och in med nytt lk skåp och nya fördelarrör och jag antar att tillopp är till höger ÄVEN fast rören kommer upp till ”vänster i skåpet”.
Har inte sett någon bild som du verkar gjort.
Kopplar inte riktigt vad du menar. Skåpen görs ”högerkopplade” men det finns många som inte använder skåp där av står det att fördelaren kan anslutas från båda hållen. Vad händer om du tar hela paketet och vänder 180grader och sen skruvar och vänder så fördelarrören hamnar rätt?O Oldfart skrev:Nu läste du för fort, eller så tänkte du för fort.
Problemet är att CC-måttet mellan två avstick på fördelaren, samt hålen i botten på skåpet, både är 50mm, men att CC-måtet mellan utsticket och avstängningskranen inte blir en jämn multipel av 50.
Det innebär att om jag lossar vingmuttrarna och skjuter hela fördelaren i sidled så kan jag antingen få alla avsticken att sitta rakt över hålen, eller så kan jag få avstängningskranarna att sitta rakt över hålen, men inte båda samtidigt.
Om jag plockat ihop något själv med lösa delar från olika tillverkare kan jag acceptera sådant här saker, och blir inte irriterad över att behöva göra anpassningar och lägga extra jobb på att få det att passa. När jag däremot köper en helheltslösning från ett företag som LK Systems förväntar jag mig däremot att de har ett systemtänk där alla delar passar ihop perfekt om man följer instruktionerna. Så jag förutsätter att jag gjort något fel, för alternativet är att LK är en bunt idioter som gör skitlösningar.
Så återigen: Vad har har jag gjort fel och vilka delar borde jag ha använt
O Oldfart skrev:Jag och min nya LK Golvärmefördelare RF igen!
Nu till problemet:
Så vad gör jag för fel?
Eller måste jag krångla med att sätta övergång till press- eller klämringskoppling och skarva på en lagom lång passbit?O Oldfart skrev:Nu läste du för fort, eller så tänkte du för fort.
Så återigen: Vad har har jag gjort fel och vilka delar borde jag ha använt istället?
skicka en bild så ser jag lättare.
Redigerat:
Nu har jag varit i kontakt med LK Systems. De förstod först inte heller vad jag frågade om, och när de väl gjorde det så förstod de inte vad problemet var. Så det är väl bara att konstatera att LK Systems tillverkar skitprodukter. Det är inte acceptabelt att en fördelare inte passar tillhörande skåp. CC-måttet för avstick och kranar skall givetvis vara konsekvent så att allt linjera med hålen i skåpet och så är inte fallet här.
Nu går det visserligen att linjera kranarna med den styva 25mm-slangen och sedan låta de mindre och mer flexibla 16mm-slangarna böja sig åt sidan för att kompensera för den offset som avsticken får på 30mm. Det blir varken snyggt eller känns bra, men det funkar. Så landets alla rörmokare är antingen avtrubbade eller så ser de mellan fingrarna med sån här skit. Lite märkligt med tanke på den stora hantverksskicklighet som normalt sett krävs för snygga, precis och genomtänkt rördragning.
Nu går det visserligen att linjera kranarna med den styva 25mm-slangen och sedan låta de mindre och mer flexibla 16mm-slangarna böja sig åt sidan för att kompensera för den offset som avsticken får på 30mm. Det blir varken snyggt eller känns bra, men det funkar. Så landets alla rörmokare är antingen avtrubbade eller så ser de mellan fingrarna med sån här skit. Lite märkligt med tanke på den stora hantverksskicklighet som normalt sett krävs för snygga, precis och genomtänkt rördragning.
Liknande trådar
-
Ska kantbalk i mellanbjälklag ansluta till längsgående yttervägg?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ansluta LK rumsreglering
Värme allmänt -
Wermgo golvvärmefördelare med LK ställdon
Värme allmänt -
Vilka möjligheter har jag att ansluta en inbyggnadsugn?
El -
Ansluta Siemens diskmaskin till varmvatten, hjälp med att tolka märkning på slang
Vitvaror