Jag vill montera magnetkontakter i mina fönster och förlägga kabeln till dessa i flexslang. En magnetkontakt monteras i ett 10 mm genomgående hål i fönsterkarmen. Hur ansluter jag enklast flexslangen till hålet? Skall jag bara låta slangens mynning täcka hålet, och klamra fast slangen med TC-klammer i närheten av mynningen?

Borra med 16 mm från karmens utsida, bara så mycket att slangen fäster. Sedan borrar du igenom med 9-10 mm för magnetkontakten.

Sawsaw skrev:
Borra med 16 mm från karmens utsida, bara så mycket att slangen fäster. Sedan borrar du igenom med 9-10 mm för magnetkontakten.
Så hade jag också gjort. :)

Finns små röda gjutstosar som används när man gjuter fast slang. I dessa sitter 4 små spikar. Vi använde såna när vi fixerade slangen i fönsterkarmarna för fönsterspotlights. Sen var det bara att borra igenom hålet för spoten och träffa ungefär mitt i den röda stosen. vet yvärr inte vad de heter men de är ungfär 3x3x1cm stor med en stosanslutning fö 16mm som sticker upp ungfär 2 cm ovanpå den.

En sådan här som du menar?

e1400700.jpg

Kallas genomföringsmuff.

Jag gillar genomföringsmuffarna. Jag får be en elektriker köpa ut några sådana åt mig. Tack för hjälpen!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.