Hej!
Köpt radhus där undervåningen delvis är under jord. Se bifogad bild från grovingång vars fotograferad vägg är mot gaveln.
Är det självklart att kaklet här lossat pga fukt och man måste dränera direkt? Eller kan det lossat pga andra omständigheter typ pga underlaget det fäster mot/naturliga rörelser i berggrund eller nåt? Kåken från 1965 och ingen dränering gjord så är ju inställd på att det kommer behövas vad det lider. Mvh Ragnar

• Groventré med kakelvägg där vissa plattor har lossnat, rostfri diskho finns på väggen tillsammans med avloppsrör. Golvbrunn synlig på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Lös kakelplattor på vägg vid grovingång i radhus, synliga delar av väggen bakom. Eventuell fuktskada i undervåning från 1965 utan dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte bara riva ner det gamla och sätta upp nytt kakel ? Det ser ju ut som 60tal så den fästmassan som höll upp det där har nog gjort sitt.

Ps, Ang dränering, har du fuktproblem idag eller varför vill du dränera? Finns mängder med hus som inte har någon dränering alls och klarar sig alldeles utmärkt.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Kan du inte bara riva ner det gamla och sätta upp nytt kakel ? Det ser ju ut som 60tal så den fästmassan som höll upp det där har nog gjort sitt.
Tack. Den lösningen skulle jag såklart gilla allra bäst. Men frågan kvarstår angående fukt och ev behov av dränering och hur akut man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna tänkas vara. Har inte mycket koll på sånt här och vet inte om ett mer erfaret tränat öga kan dra nån slutsats utifrån bilderna…

R Ragge Hylsa skrev:
hur akut man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna tänkas vara
Behåll klinker och kakel i källaren och strunta i dränering så länge det inte rinner in vatten.
Fungerar lika fint som det gjort dom senaste åttio åren.

Vill du bo eller inreda i källaren så kan det dock krävas dränerering/isolering av väggar och ev. golv.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
R Ragge Hylsa skrev:
Tack. Den lösningen skulle jag såklart gilla allra bäst. Men frågan kvarstår angående fukt och ev behov av dränering och hur akut man skulle kunna tänka sig att det skulle kunna tänkas vara. Har inte mycket koll på sånt här och vet inte om ett mer erfaret tränat öga kan dra nån slutsats utifrån bilderna…
Det är ju inte helt osannolikt att det beror på fukt. Men innan du tänker på dränering, så kolla in hur det ser ut utomhus. I många fall så kan det bero på en ökad fuktbelastning ovanifrån, mer än att det egentligen behövs en dränering. Typiska saker kan vara något problem med takavvattningen (stopp i en sil i stupröret som gör att vatten svämmar över, ett rör som hoppat snett och skickar ut vattnet direkt vid grunden eller kanske en skada eller läckage i rör under mark från takavvattningen om det finns).

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Tänk efter såhär:
Vad blir konsekvenserna om det är dräneringen som behöver åtgärdas?

Så länge det ser ut sådär inomhus så kan du ju fixa till det utan några större problem.

Om du har en inredd gillestuga med organiskt material på väggar och golv kan man ju behöva gå vidare och undersöka dräneringen noggrannare för att se att den inte är boven i dramat.

Jag skulle också överväga att göra om dräneringen innan man gör en dyr badrumsrenovering i källaren.

Men så länge du har oorganiska material på väggar och golv så skulle jag inte dra mig för att "lappa och laga" tills vidare. Allt är ju en fråga om prioritering och jag antar att det där inte är det som ligger högst upp i prioriteringslistan på ett hus från -65? :)

• Gilla
Ragge Hylsa
  • Laddar…
Tack för bra svar. Hoppar GÄRNA över dränering tills vidare. Finns gott om andra hål att stoppa pengarna i😅

• Gilla
Hajjen och 1 till
  • Laddar…
I så fall är det bara att lossa resten av plattorna som ser ut att vara påväg, skrapa bort fixet och sätta upp dem igen.

I värsta fall får du lite fukt i ett våtutrymme och du behöver kanske göra om aktiviteten om något år på andra plattor.

Blir det inte värre kan det ju vara många orsaker till att kakel släpper efter 50 år...

• Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
Visst var det radhus?

Då är det väl bara en sida på din del som du kan och får dränera?
Lurigt när man då kommer till nästa bostads vägg. Om det visar sig vara vattendränkt.

Fråga grannarna om de är intresserade att passa på, ifall det blir av.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.