Hej,
Ny i forumet och behöver lite hjälp. Ska köpa en ny spis och är lite osäker på om "nollan" är framdragen. Nya spisen är en induktionsspis som kräver 230v med 3x16A.
I proppskåpet ser jag att vi har 3 fas (3 säkringar) med 16A per säkring. Men är osäker på nollan som sagt.
Då vi redan har en induktionsspis idag så tänkte jag kolla hur den är ansluten. Om jag förstod andra trådar så behöver 230v spisar alltid nollan, medans 400v inte behöver den.
När jag tittar på min befintliga spis så ser det ut som att man kan välja hur man kopplar spisen. Verkar finnas 3 alternativ enligt bild 1.
När jag sedan öppnar kopplingsdosan så ser man följande enligt bild 2. Kan någon kunnig berätta om min spis är kopplad med 400v eller 230v?
Tacksam för svar!
Ny i forumet och behöver lite hjälp. Ska köpa en ny spis och är lite osäker på om "nollan" är framdragen. Nya spisen är en induktionsspis som kräver 230v med 3x16A.
I proppskåpet ser jag att vi har 3 fas (3 säkringar) med 16A per säkring. Men är osäker på nollan som sagt.
Då vi redan har en induktionsspis idag så tänkte jag kolla hur den är ansluten. Om jag förstod andra trådar så behöver 230v spisar alltid nollan, medans 400v inte behöver den.
När jag tittar på min befintliga spis så ser det ut som att man kan välja hur man kopplar spisen. Verkar finnas 3 alternativ enligt bild 1.
När jag sedan öppnar kopplingsdosan så ser man följande enligt bild 2. Kan någon kunnig berätta om min spis är kopplad med 400v eller 230v?
Tacksam för svar!
Hmm.. ska försöka ta bättre bild.
Kanske även värt att nämna är att befintliga spisen har vi haft sedan 2015-2016 någonting och har väl fungerat bra i många år, men på sistone börjat strula med att hällplattorna inte ger effekt mitt i matlagningen ibland och nu senast så dog ugnen helt (alla proppar i skåpet är ok så det är inte det..). Befintliga spisen är kopplad med Perilex.
Kanske även värt att nämna är att befintliga spisen har vi haft sedan 2015-2016 någonting och har väl fungerat bra i många år, men på sistone börjat strula med att hällplattorna inte ger effekt mitt i matlagningen ibland och nu senast så dog ugnen helt (alla proppar i skåpet är ok så det är inte det..). Befintliga spisen är kopplad med Perilex.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 744 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 744 inlägg
Enligt första bilden med etiketten så ser samtliga 3 alternativ ut att kräva en nolla.
Det går att se att det finns en bygel vid 4:an.
Jag tror att det är svårt att ta en bild där det framgår hur varje ledare är kopplad. Kan du inte själv se hur många ledare som är inkopplade och hur samt hur många plåtbyglar som används?P PhMan skrev:
Hmm.. ok. men om alla alternativ kräver nolla, så borde det innebära att nolla redan finns då spisen har fungerat i typ 7-8 år felfritt..BirgitS skrev:Enligt första bilden med etiketten så ser samtliga 3 alternativ ut att kräva en nolla.
Jag tror att det är svårt att ta en bild där det framgår hur varje ledare är kopplad. Kan du inte själv se hur många ledare som är inkopplade och hur samt hur många plåtbyglar som används?
Då borde jag väl kunna koppla in en ny spis utan problem. Eller tänker jag fel här?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 744 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 744 inlägg
Det är ju rimligt, men frågorna om ledare och byglar är för att säkerställa att det stämmer.
Ändå bättre kan ju vara att öppna perilex-uttaget på väggen och där säkerställa att 5 ledare är inkopplade. För att vara säker på att alla de anslutna ledarna i spisen verkligen är kopplade hela vägen till elcentralen.
Ändå bättre kan ju vara att öppna perilex-uttaget på väggen och där säkerställa att 5 ledare är inkopplade. För att vara säker på att alla de anslutna ledarna i spisen verkligen är kopplade hela vägen till elcentralen.
Ok, tänkte försöka ta en genväg här (inte elkunnig heller för den delen), men tänkte helt enkelt om min nuvarande induktionsspis har fungerat, så borde även den nya fungera med befintlig koppling.BirgitS skrev:Det är ju rimligt, men frågorna om ledare och byglar är för att säkerställa att det stämmer.
Om nollan saknas så verkar flera skriva att spisen hade förstörts direkt.
Kan öppna perilex-uttaget och titta om 5 ledare är inkopplade. Skadar inte!
Tack så mycket för svar så länge!!
Att öppna perilexuttaget och kontrollera hur det är kopplat skadar aldrig. Det finns fler saker som kan vara fel än att nolla saknas. Men det finns mig veterligen inga 400V induktionsspisar. Din nuvarande spis kräver också nolla.
Tack så mycket för alla era svar! Ska öppna och dubbelkolla uttaget, men känns tryggt att beställa en ny spis nu.
Bara av ren nyfikenhet och för att lära mig lite.. Vad är skillnaden om man kopplar min befintliga spis enligt alternativ 1 vs 2 vs 3? Så idag verkar jag köra 400v 3N (alternativ 1).
Får man mindre effekt om man kopplar 400v 2N eller 230v?
Bara av ren nyfikenhet och för att lära mig lite.. Vad är skillnaden om man kopplar min befintliga spis enligt alternativ 1 vs 2 vs 3? Så idag verkar jag köra 400v 3N (alternativ 1).
Får man mindre effekt om man kopplar 400v 2N eller 230v?
En spis brukar typiskt ha omkring 10 kW total effekt. Fördelar du det på tre faser räcker det med 16A säkringar. Fördelar du det på två faser så får den ena vara 16 A och den andra 32 A om du skall kunna utnyttja den maximalt. Lägger du den på en fas behöver du en 50A säkring för samma effekt. Och den säkringen har man normalt aldrig i svenska hushåll.P PhMan skrev:
Detta blir i praktiken mycket sällan ett problem eftersom man i stort sett aldrig använder alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt. Med trefas får du en jämnare belastning av dina faser. Och om du mot förmoda skulle använda alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt så är det möjligt utan att säkringar löser.
Ok tack! Så betyder det attA Avemo skrev:En spis brukar typiskt ha omkring 10 kW total effekt. Fördelar du det på tre faser räcker det med 16A säkringar. Fördelar du det på två faser så får den ena vara 16 A och den andra 32 A om du skall kunna utnyttja den maximalt. Lägger du den på en fas behöver du en 50A säkring för samma effekt. Och den säkringen har man normalt aldrig i svenska hushåll.
Detta blir i praktiken mycket sällan ett problem eftersom man i stort sett aldrig använder alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt. Med trefas får du en jämnare belastning av dina faser. Och om du mot förmoda skulle använda alla plattor och ugnen på högsta effekt samtidigt så är det möjligt utan att säkringar löser.
3N = 3 fas + nolla
2N = 2 fas + nolla
230v är endast 1-fas? och inget står det om nolla heller.. 🙃