Pga dåligt fall och inför stundande vinter har jag beslutat att lägga om röten från takavvattningen utanför mitt garage.
garageplattan är gjuten direkt på sand (70-tal) men när jag börjar gräva nära grunden kommer det fram en massa svartbruna murkna och blöta bitar.
Innanför detta material kommer sen betongen. Man verkar även ha putsat med nån typ av lättbetong utanpå detta material.
Är det kork?
Ingjutna syllar?
gammalt formvirke?
Vad är syftet med detta?
Och är det nån fara om jag tar bort det och fyller med sand när jag lägger igen.
garageplattan är gjuten direkt på sand (70-tal) men när jag börjar gräva nära grunden kommer det fram en massa svartbruna murkna och blöta bitar.
Innanför detta material kommer sen betongen. Man verkar även ha putsat med nån typ av lättbetong utanpå detta material.
Är det kork?
Ingjutna syllar?
gammalt formvirke?
Vad är syftet med detta?
Och är det nån fara om jag tar bort det och fyller med sand när jag lägger igen.
Ser ut som man satt sockelskivor på grunden och kan det då vara reglar bakom rom ruttnat och är blöta.
Sanden är inte kapilärbrytande utan h.fukten sugs uppåt och in i reglarna.
Gör om och lägg makadam istället för sand runt grunden.
Sanden är inte kapilärbrytande utan h.fukten sugs uppåt och in i reglarna.
Gör om och lägg makadam istället för sand runt grunden.
jo det stämmer att det sitter skivor. Dock verkar dom sitta mot den gamla brunmålade putsen. Det här materialet känns korkartat och verkar sitta som en issoleringsskiva runt grunden men undermarknivå.P-plats skrev:
planen är att gräva om allt och lägga plattor runt garaget. Nu är det ett försök att slippa frysta dagvattenrör och översvämning på våren
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte värdens bästa bild, men spaden är intryckt i detta material
K KNoro skrev:Pga dåligt fall och inför stundande vinter har jag beslutat att lägga om röten från takavvattningen utanför mitt garage.
Är det kork?
Ingjutna syllar?
gammalt formvirke?
Vad är syftet med detta?
Liknande trådar
-
Har det gjorts fönster i tryckimpregnerat virke och när.
Fönster & Dörrar -
Plattsättning runt golvbrunn. Är det fackmannamässigt gjort?
Badrum -
Hur gör man för att på bästa och snyggaste sätt skarva klicktak? Jag lägger på ett uthus. På det stora taket är det redan gjort på ett snyggt sätt.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hur hade ni gjort detta snyggare?
Trädgård allmänt -
Hur hade ni gjort med badrumsgolvet, värt risken att det blir fel?
Badrum