1 997 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Hultafors PS 120 gipsvinkel
Medlem
· Karlstad
· 129 inlägg
Hej,
Funderar på Hultafors PS 120 gipsvinkel. Något att ha? Håller den 90 graders vinkel över tiden? Bra kvalitet?
Funderar på Hultafors PS 120 gipsvinkel. Något att ha? Håller den 90 graders vinkel över tiden? Bra kvalitet?
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Hej! Jo då dom är fina att jobba med och dom håller 90' grader riktigt bra. Har använt dom en hel del på jobbet. För gipsning och skrivning av plywood för hemmafixare så kommer den hålla flera år. Det blir ju inga större mängder skivor man skär/sågar hemma.
Här har jag mätt lite:
https://www.byggahus.se/forum/threads/traden-foer-oss-med-precisionsnoja.328760/
https://www.byggahus.se/forum/threads/traden-foer-oss-med-precisionsnoja.328760/
En grej jag saknar med PS 120 är att kunna använda den som smygvinkel. Det har varit flera tillfällen när jag har gipsat väggar mot snedtak, där jag har behövt använda en separat smygvinkel för att ta ut vinkeln mellan befintlig gipskant och taket, för att sedan föra över den vinkeln till gipsvinkeln.
Produkter som diskuteras: "smygvinkel"
Smygvinkel 200 SMV20 Hultafors
Mät vinklar snabb och enkelt
329 kr inkl moms
Läs mer
Byggveteran
· Norrland
· 340 inlägg
Om du skall kapa till många sneskivor så kan du ju göra en egen lathund med två brädor efter rätt vinkel bara. Men det hade som sagt vart smidigt om den även funkat som en smygvinkel.mattiasp skrev:En grej jag saknar med PS 120 är att kunna använda den som smygvinkel. Det har varit flera tillfällen när jag har gipsat väggar mot snedtak, där jag har behövt använda en separat smygvinkel för att ta ut vinkeln mellan befintlig gipskant och taket, för att sedan föra över den vinkeln till gipsvinkeln.
Jag var inte helt med på vad som menades med trubbig och spetsig men var det alltid åt samma håll som den visade fel, alltså alltid lite större än 90 grader?mattiasp skrev:
Gjorde du ett belastningstest också? Dvs om man lägger på lite tryck, hur mycket förändras det?
Har du testat andra verktyg som speed square och dylikt?
Oavsett tycker jag att det var kul test
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips för kuperad tomt, 1200-1500m2 gräsyta
Robotgräsklippare -
Tips på delgängad sexkantskruv M10 A2-A4 100-120mm?
Altan & Uteplats -
Skänkes EPS S100 1200x2400x100 falsad, Nordanby Västerås
Säljes, Uthyres & Skänkes -
7st Jackopor EPS S100 2400*1200*100 - Sthlm/Kungsängen
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Stolpsko till 120mm stolpar
Byggmaterial & Byggteknik