Hej,
Funderar på Hultafors PS 120 gipsvinkel. Något att ha? Håller den 90 graders vinkel över tiden? Bra kvalitet?

Hej! Jo då dom är fina att jobba med och dom håller 90' grader riktigt bra. Har använt dom en hel del på jobbet. För gipsning och skrivning av plywood för hemmafixare så kommer den hålla flera år. Det blir ju inga större mängder skivor man skär/sågar hemma.

mattiasp mattiasp skrev:
Här har jag mätt lite:
[länk]
Såg ju riktigt bra ut!
(Trots att @Pagno dömde ut det då avvikelsen var 23/100 mm...:))

En grej jag saknar med PS 120 är att kunna använda den som smygvinkel. Det har varit flera tillfällen när jag har gipsat väggar mot snedtak, där jag har behövt använda en separat smygvinkel för att ta ut vinkeln mellan befintlig gipskant och taket, för att sedan föra över den vinkeln till gipsvinkeln.

mattiasp mattiasp skrev:
En grej jag saknar med PS 120 är att kunna använda den som smygvinkel. Det har varit flera tillfällen när jag har gipsat väggar mot snedtak, där jag har behövt använda en separat smygvinkel för att ta ut vinkeln mellan befintlig gipskant och taket, för att sedan föra över den vinkeln till gipsvinkeln.
Om du skall kapa till många sneskivor så kan du ju göra en egen lathund med två brädor efter rätt vinkel bara. Men det hade som sagt vart smidigt om den även funkat som en smygvinkel.

Kapro märket har också en egen T-linjal som jag använder och är riktig nöjd med

mattiasp mattiasp skrev:
Här har jag mätt lite:
[länk]
Jag var inte helt med på vad som menades med trubbig och spetsig men var det alltid åt samma håll som den visade fel, alltså alltid lite större än 90 grader?
Gjorde du ett belastningstest också? Dvs om man lägger på lite tryck, hur mycket förändras det?

Har du testat andra verktyg som speed square och dylikt?

Oavsett tycker jag att det var kul test :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.