Hej!
Mellan min och grannens tomt så finns villaområdets gamla vattenförsörjningsanläggning från tidigt 50-tal. Idag har vi kommunalt vatten från stan.

Anläggningen består av ett nedgrävt rum, 3-4 m ner, med pump och 4 stora hydrofortankar. 2 på 1000 l och två på 750 l. Vi är sju fastigheter som använder anläggningen för sommarbevattning. Nu har alla hydrofortankar gått sönder. De har gått en efter en och förra veckan gick den sista sönder.

Frågan är vad man ska ersätta dessa med? Har kollat på hydrofor och hydropress. Vad är fördelar resp. nackdelar med dessa? Läste någon stans att från en hydropress så kan vattnet smaka gummi men vi ska ju inte dricka det. Vad finns det annars för för- och nackdelar?

Vilken volym behövs för att klara av att vattna sju (i praktiken fyra till fem) villatomter på sommaren. En eller två hydropresser på 330 l. Skulle det räcka? Eller skulle det funka med mindre?

Bästa svaret

Jag är övertygad hydroforist, bla lär du inte får 70 års livslängd ur gummiblåsan i en hydropress. Jag skulle ställa dit en 500-750 l hydrofortank.
Storleken på tanken bestämmer hur ofta pumpen måste starta och hur stor reserv man har vid ett strömavbrott eller pumpfel men vid bevattning måste pumpen gå mer eller mindre kontinuerligt ändå och reserven har låg betydelse, man klarar sig med en mindre tank.

• Gilla
JohnFN och 1 till
  • Laddar…
Personligen skulle jag köpa en hyrdofor om utrymmet finns. Skönt att slippa gummiblåsa.

• Gilla
JohnFN
  • Laddar…
Tack för svaren. Det blev en 500 l hydrofor till slut.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.